Híres, nevezetes hajók rövid története (M-Z)
(A hajózás fejlődése, története)
Oceanic
Az Oceanic óceánjáró, 1871. március 2.-án állt szolgálatba, és technikai megoldásaival magasabb szintre emelte a biztonságot és a kényelmet. Törzse 11, szivárgásmentesen elszeparált részre oszlott, míg első osztályú kabinjaiban folyó víz és villany volt. Hatalmas ebédlőjében a teljes első osztály egyszerre elfért. A kabinok ablakai is sokkal nagyobbak voltak, mint a megszokott. A kínált kényelem messze megelőzte vetélytársait.
Hossz:128,12 m, szélessége:12,45 m, merülés: 9,58 m. Sorsa: 1896. február 10. szétbontották.
1.
Oceanic (1870)
Olympic
Az RMS Olimpicot a két testvérhajója a Titanic és a Britannic előtt építették. Ez a hajó élte meg a legtöbb időt, túlélt egy világháborút és túlélte testvéreit. Tulajdonos: White Star Line, illetőségi kikötő: Liverpool, Egyesült Királyság, útvonal: Southampton - New York, építés kezdete: 1908. december 16, vízre bocsátás: 1910. október 20, szolgálatba állítás: 1911.június 14, szolgálat vége: 1935-ben leselejtezték, 1937-ben szétbontották.
Vízkiszorítás: 52 067 t, hossz: 269 m, szélessége: 28,22 m, merülés: 10,54 m, hajtómű: 2 db gőzkazán a két szélső és 1 db alacsony nyomású gőzturbina a középső hajócsavarhoz, teljesítmény: 59 000 LE, utazósebesség 21 csomó (38,9 km/h), max. sebesség: 23 csomó (42,6 km/h).
Az Olimpic hatalmas népszerűségnek örvendett. Mikor 1911.szeptember 20-án az ötödik útján összeütközött a HMS Hawke hadihajóval, és két rekesze vízzel telítődött csak még jobban megerősítette azt, hogy az Olympic osztályú óceánjárók elsüllyeszthetetlenek.
2.
RMS Olimpic (1911 június 14)
PAM-21 aknászmotorcsónak
1944- az eredetileg tervezett 8 egységből már csak kettő készült. Az erősen páncélozott, löveggel is felszerelt, kis célt mutató hajókkal akarták felváltani a kiöregedő naszádokat, melyek aknaszedésre is alkalmasak voltak.
1944-ben a harci feladatokra már nem igen jutott idejük, felhajóztak Németországba ahol az amerikaiak hadizsákmányai lettek.
3.
PAM 21 aknászmotorcsónak (1944)
Pandora
1779-ben építették a 24 ágyús hajót Deptfordban. 1790-ben Edward kapitány parancsnoksága alatt elküldték a Bounty fellázadt legénységének a felkutatására. A Tahiti szigetén letelepedett 14 lázadót megtalálta, és bilincsbe verte. A Pitkairn-szigeten letelepedetteket nem találta meg. Ám augusztus.27.-én, miközben a többi lázadót és magát a hajót kereste az Endevour-szorosban zátonyra futott és elsüllyedt. Négy fogoly és a személyzetből 39 fő a tengerbe fúlt.
A hajó makett a képre kattintva megtekinthető.
4.
Pandora (1779)
Petrus de Rupella
1460-ban épült francia kereskedelmi karakk. Amikor 1462-ben útjai során Gdanskba érkezett, egy villámcsapás akkora kárt tett benne, hogy javítása évekig tartott. Mivel a feljavítása tetemes összegekre rúgott, és nem volt aki kifizesse őket, a hajó Gdansk város tulajdonába került. Ez idő tájt ez volt a Balti-tenger legnagyobb hajója. Hosszúsága 50, szélessége 12 métert tett ki. Új tulajdonosai új nevet adtak neki, Gdanski Péternek hívták és hadihajóvá alakították át. Eredményesen harcolt az angolok és a dánok ellen.
1473-ban három gdanski kereskedő vette meg, s kalózhajóvá alakította át. Ebben a formában is eredményesen működött.
1475.-ben francia partvidéken hajótörést szenvedett.
5.
Gdanski Péter, Peter von Danzig (1462)
Pinta
Hozzátartozott Kolumbusz kis flottájához, a legendás trióhoz. A hajó menetközben a Kanári-szigeteknél megsérült és míg javították latinvitorlázatát lecserélték keresztvitotlázatra. Ennek a hajónak az árbockosarában őrködő Rodrigo de Triana matróz 1492 október. 11.-én éjjel 2 órakor, 35 napi hajózás után elsőnek jelezte a szárazföldet. Reggel egy sziget előtt álltak. Kolumbusz San Salvadornak nevezte el.
6.
Pinta (1492)
Portsmouth
Az 1796-ban készült angol kétárbocos brigantin, tipikus példája volt a kereskedelmi hajónak, melyet kalózkodásra alakítottak át.
Prince de Neufchatel
Ez a gyönyörű kétárbocos hajó, leginkább arról volt híres, hogy harcolt az 1812-es háborúban. 1813-ban Ordronaux úr kalózhajóvá alakította át.
7.
Prince de Neufchatel (1812)
Prins Willem
Middleburgban 1651-ben épült holland hajó. A holland hajókra jellemző a hátsó felépítmény felső részének a klinkerpalánkozása. Később hadihajóvá alakították át. Kisebbítették az előfedélzetet, valamint a tat válaszfalát.
8.
Prins Wiliem (1651)
Queen Elisabeth
1938.szeptember.26.-án bocsátották vízre. Hossza: 314 m, szélessége: 36 m, merülés:12 m, gőzturbinás, teljesítmény: 117 680 kw. 1938 és 1996 között a legnagyobb utasszállító hajó volt. A II. világháborúban csapatszállításra is használták, később pedig az Atlanti-óceánon közlekedett rendszeresen.
9.
Queen Elisabeth (1938)
1972.január.9-én Honkong, Victoria kikötőjében, valószínűleg gyújtogatás következtében kigyulladt és félig elsüllyedt.
Queen Elisabeth 2
Az RMS Queen Elizabeth 2 a Cunard Line hajózási vállalat óceánjárója volt, mely a Queen Elisabeth-et váltotta. 1967.szeptember.20.-án bocsátották vízre. Hossz: 293,5 m, szélesség: 32,03 m. 2004.november.5.-én átvette a leghosszabb szolgálati idejű hajó címet a vállalat RMS Aquitania nevű hajójától. 2008-tól szállodaként üzemel a dubai partoknál a Palm-szigetnél. A hajó életében megtett 5,6 millió tengeri mérföldet, részt vett 25 Föld körüli, és 801 transzatlanti úton, és ez idő alatt kb. 2,5 millió ember utazott a fedélzetén.
10.
A Queen Elisabeth 2 a Dubai kikötőben (2008)
Queen Mary
Az RMS Queen Mary óceánjáró, amely 1936 és 1967 között az Atlanti-óceán északi részén közlekedett. Hossza: 311 m, szélessége: 36 m, merülése: 11,9 m, vízkiszorítása: 81 961 tonna. A második világháborúban csapatszállításra használták. Ezután még két évtizedig teljesített szolgálatot a polgári hajózásban.
11.
Queen Mary (1936)
Ranger
Tipikus amerikai kutter egyike, melyet a 19. század első felében építettek. Alapvetően felügyeleti és őrzési feladatok ellátására használták. Egy hatalmas hajótarackkal látták el. A fedélzet közepére helyezték el és körkörös pályán mozgott.
Rá-2.
Thor Heyerdahl Ra 1. expedíciója 1969-ben sikertelenül végződött. Azt szerette volna bebizonyítani, hogy jóval Kolumbusz előtt is megtehették elődeink ezt az utat, a Ra I papirusz-nádhajó azonban 4000 km megtétele után szétesett. A Rá 2. hajóval a marokkói Safi kikötőjéből indulva 1970-ben 57 nap alatt sikeresen eljutott Amerikába.
Egy Sumér hajóról másolt Tigris nevű nádhajóval 1970-ben az akarta bizonyítani, hogy az ókori Kelet népei kapcsolatban állhattak egymással. A hajóval Irakból Pakisztánba, aztán a Vörös-tengerhez vitorlázott, majd a térségben dúló háborúk elleni tiltakozásul Heyerdahl a dzsibuti partok előtt felgyújtotta a jó állapotban lévő hajót.
12.
Rá-2. (1970)
Real de france
A történelem legnagyobb gályaütközetében II. Fülöp spanyol király mostohafivérének, Don Juan d'austriának a zászlóshajója volt. 1571-ben Lepanto mellett az ő vezetésével győzték le a törököket. A Real de France a gálya XIV. Lajos korából származik.
13.
Real de France (17. század)
Revenge
Sir John Hawkins az Admiralitás kincstárnoka 1577-től hosszabb és keskenyebb gallionokat építtetett. Az új építési móddal készült első hajó a Revenge volt. Francis Drake admirális zászlóshajója volt a spanyol Győzhetetlen Armadával vívott tengeri ütközetben.
14.
Revenge (1577)
Resolution
1772-ben a két vitorlás közül ennek a fedélzetén indult második útjára James Cook. A hajó 462 tonnás volt. A cél a Terra Australis létezésének a tisztázása volt. Útjával hatalmas ismeretlen területeket fedezett fel. A feltételezett kontinens létezése nem bizonyult valósnak.
Ez a hajó a harmadik útján szintén hozzátartozott a kis flottához. Célja ezúttal az észak-nyugati átjáró keresése volt. A sarki telet kivárandó, a Hawaii-szigetekre vitorlázott, de ott a bennszülöttekkel 1779. február 14.-én kirobbant összecsapásban megölték.
15.
Resolution (1772)
Roter Löwe
A gallion típusú vitorlást 1597-ben, Hollandiában építették. 1601-ben Königsberg városi tanácsa vásárolta meg, a Brandenburgi választófejedelem költségére. Őrhajóként szolgált Pillauban 1602-1605 között, Peter Hinze parancsnoksága alatt.
16.
Roter Löwe (1597)
Royal George
1715-ben az angliai Woolwichben építette J. Acwort, ezt a 100 ágyús 1801 tonnás első osztályú sorhajót.
17.
Royal George (1715)
Royal James
Sir Anthony Deane angol hajótervező építette a 17. század második felében. A hajó érdekessége, hogy a hajó könyökidomai kísérletképpen vasból készültek. Ez a módszer csak a 19.században került általánosan bevezetésre. A hajót 1672-ben a Solebay mellett vívott csatában a hollandok gyújtóhajóval felégették.
Royal Louis
1692.-ben Toulonban, Coulomb építette ezt a 56m hosszú, 15m széles, 120 ágyús, három fedélzetes francia hajót. Díszítését Le Brun tervezte. 2500 négyzetméter vitorlafelülettel rendelkezett.
18.
Royal Louis (1692)
Royal Oak
A Royal Oak brit csatahajót a német U-47 tengeralattjáró süllyesztette el 1939. október.14.-én a Brit Királyi Haditengerészet bázisán. Vízkiszorítás: 31 630 t, hossz: 189 m, szélesség: 31 m, merülés: 8,7 m. Vízre bocsátás: 1914.november.17.
19.
Royal Oak (1939)
Royal Prince
Az 1500 tonnás, 55 ágyúval felszerelt hajó 1610-ben épült, Phinas Pett vezetésével. Sok csatában vett részt. 1666-ban, a második holland angol háború híres négynapos csatájában megfeneklett, a hollandok elfoglalták, majd felgyújtották.
Royal William
1719-ben Portmouthba indították első útjára. A hajó építése során új technikát (nemezelést) használtak. Ezzel meghosszabbították a hajó élettartamát. Így a hajó 1813.-ig csaknem 100 éven át aktív szolgálatban állt.
San Antonio
A spanyol szolgálatban álló Fernando Magellán kis flottájához tartozott ez a 120 tonnás hajó, melyekkel 1519.szeptember.20.-án hagyta e San Lucar de Barramede kikötőjét azzal a céllal, hogy átjárót találjon a dél-amerikai kontinensen, kijusson a "Nyugati" óceánra és elérjen Indiába. A délen megtalált tengerszoroson a San Antonio megszökött és visszatért Spanyolországba.
San Felipe
A hajót 1690.-ben állították hadrendbe. A Spanyol Armada vezérhajója volt. Az egyik leggazdagabban díszített 17. századi spanyol hajó volt. Vízkiszorítása: több mint 1000 tonna, ágyúinak száma 104. Részt vett számos, a britek és a franciák elleni ütközetben, az újvilági települések és kikötők védelmében, kincsszállító hajókat kísért Amerikából Spanyolországba.
1705.-ben, egy ádáz tengeri ütközetben az erősen megrongálódott San Felipe-t megcsáklyázták és elfoglalták az angolok. A hajó sérülései olyan súlyosak voltak, hogy a britek nem sokáig birtokolhatták, kénytelenek voltak a sorsára hagyni, így a hullám-sírba szállt a rakterében lévő sok tonna arannyal együtt.
20.
San Felipe (1690)
San Lorenzo
A velencei 40 ágyúval felszerelt Galleasz is részt vett a Lepanto melletti csatában, melyet a Szent Liga vívott a törökök ellen. A csata a Szent Liga győzelmével ért véget, végleg megtörve a törökök tengeri uralmát.
San Mateo
A 16. századi spanyol vitorlás hajó II. Fülöp idején az Indiába irányuló közlekedéshez tartozott.
Santa Maria
1492-ben Kolumbusz Kristóf zászlóshajója volt, mikor neki vágott az ismeretlennek, hogy a Földet körülhajózva eljusson Indiába. De akarata ellenére egy új földrészt fedezett fel, Amerikát, bár erről életében nem szerzett tudomást.
A hajómodell a képre kattintva megtekinthető.
21.
Santa Maria (1492)
Santísima Trinidad
Az 1769-ben, Havannában épült a század legnagyobb hadihajója, a spanyol, 130 ágyús Santísima Trinidad. Hossza: 60,1 m, szélessége: 19,2 m, vízkiszorítás: 4572 tonna. Meglehetősen nehézkes hajó volt, alig-alig reagált a kormányra. Részt vett a St. Vincent-foki tengeri csatában, majd 1805. október 21.-én a trafalgári csatában, ahol Cismeros ellentengernagy zászlóshajója volt. A csata vége felé a Santísima Trinidad árbocok és kormányzás nélkül sodródott. Végül az angol HMS Prince-nek megadta magát. A csata utáni vihar idején odaveszett a tengeren.
22.
Santísima Trinidad (1769)
Sao Gabriel
1497 július. 8.-án indult el négy hajóval Vasco da Gama a keleti út megnyitására. Ezek egyike volt a 120 tonnás Sao Gabriel. 1498. május 18.-án elért Indiába, Kalikutba.
23.
Sao Gabriel (1497)
Sao Miguel
Háromárbocos karakk. Feltételezhetően 1519 körül részt vett egy fontos expedícióban, amely eljuttatta Fernando Cortezt, hogy meghódítsa Mexikót. Jellegzetessége a külső erkélyek, melyek közül az egyik balkon volt. A kabinok a kisméretű negyedik fedélzet alatt voltak találhatók.
24.
Sao Miguel (1519)
San Juan Nepomuceno
A 2700 tonnás hajót a Királyi Hajóépítő Üzemben építették Guamizo-ban. 1765-ben bocsátották vízre. A trafalgári ütközetben is részt vett, kiváló teljesítménnyel. Annak ellenére, hogy 1805. október. 21.-én megfosztotta árbocától Nelson admirális tüzérsége, dicsőséget szerzett, az ünnepelt parancsnok Cosme Damián Churucca vezetése alatt. A sebesült Nelson admirális folytatta a csata irányítását, míg a parancsnok, Churucca, akinek a lábát egy tarackágyú leszakította, folytatta a vezénylést: Tűz! De nem tudta áttörni a hat ellenséges hajóból álló gyűrűt. 400 halottal és sebesülttel a fedélzetén zárta a csatát.
A hajómakett a képre kattintva megtekinthető.
25.
San Juan Nepomuceno (1765)
Santiago
Fernando Magellán kis flottához tartozott 75 tonnás hajó. Útja során először kerülte meg a Földet.
26.
Magellán öt hajója: San Antonio, Trininad, Conception, Victoria, Santiago(1519)
Sao Raphael
Vasco da Gama kis flottájához tartozott ez a hajó. Útja során a keleti út megnyitása volt a cél. 1498. május. 18.-án elért Indiába, Kalikutba.
27.
Sao Raphael (a képen az első hajó) 1498
Savannah 1
1819-ben, a Savannah nevű amerikai gőzhajó első ízben szelte át az Atlanti-óceánt. Savannah-ból 26 nap alatt kelt át Liverpoolba. Gőzerejét azonban csak akkor használta, ha a vitorlákkal elért menetsebesség óránként négy mérföld alá csökkent (ez összesen 8 órát jelentett a 26 napos útból).
28.
Savannah 1 (1819)
Savannah 2
Az amerikai NS Savannah teher-utasszállító óceánjáró, a világ első atommeghajtású kereskedelmi hajója. Nevét az SS Savannah-ról kapta, egy gőzös-vitorlásról, amely 140 évvel korábban elsőként gőzhajtást is használva szelte át az Atlanti-óceánt.
Az NS Savannah rendeltetése szerint teher-utasszállító óceánjárónak épült, azaz az áruszállítás mellett számottevő létszámú utast is magával tudott vinni.
29.
NS Savannah (1962)
Scottish Maid
A kétárbocos topsail szkúner 1839.-ben épült Aberdeen-ben.
A hajó makett a képre kattintva megtekinthető
30.
Scottish Maid (1839)
Selandia
1912-februárjában bocsátották vízre a világ első dízel motorral hajtott óceánjáró hajóját.
Hossza: 113 m, szélessége: 16 m, meghajtás: 2x nyolchengeres dízel motor,
1942 januárjában Omaisakiban tönkrement.
31.
Selandia (1912)
Soleil Royal
A gyönyörű, rengeteg faragással díszített hajót, 1669-ben kezdték el építeni.
A hajómodell a képre kattintva megtekinthető.
32.
Soleil Royal (1669)
Sovereign of the Seas
I. Károly rendelte meg a hajó építését Phineas Pettnél 1634.-ben. Az építést fia, Peter Pett felügyelte. 1637-ben bocsátották vízre, ezt az 53 m hosszú, 14 m széles, 7 m oldalmagasságú 104 ágyús, pompás hajót. A hajó mintegy száz évvel előzte meg a korát. Ez volt a világ első háromfedélzetes hajója és egyben a legnagyobb. 1651-ben felépítményét alacsonyabbra vették, majd 1659-60-ban teljesen átépítették. Az átépítés után nevét Royal Sovereign-re változtatták 1696-ban chathami dokkban tűz pusztította el.
A hajómakett a képre kattintva megtekinthető.
33.
Sovereign of the Seas (1634)
SR.N1 (Saunders-Roe Nautical) légpárnás hajó
1955,december.12-én engedélyezték Christopher Cockerell brit mérnök légpárnás hajóra vonatkozó szabadalmát. 1959.június.11.-én hajtotta végre első próbaútját nyilvánosság előtt. Az SR.N1 volt az első gyakorlati légpárnás jármű.
A jármű saját kompresszora levegőt termel, és ez emeli a levegőbe a hajót, ezért lapos testüket erős gumiköpeny zárja körül.
1962-ben állt szolgálatba az első utasszállító légpárnás.
34.
SR.N1 (1959)
St. Michel
Greenwichben őrzik ennek a 90 ágyús, háromfedélzetes 1669-ben épült szép hajónak a makettjét.
Szeged őrnaszád (magyar)
1920-ban Szeged, Magyar Királyi Folyamőrség, visszaadják Magyarországnak.
Részt vett a II. világháborúban.
1951.- szétbontásra került.
35.
Szeged őrnaszád (1920)
Szent István csatahajó
1915.november.17-én állt szolgálatba. Hossza: 183 m, szélessége: 27,9 m, merülés: 8,52 m, vízkiszorítás: 21 346 t.
A legnagyobb magyar építésű hajóként is számon tartott csatahajót 1918.június.10-én két torpedó találat elsüllyesztette.
36.
Szent István csatahajó (1915)
Tirpitz
1944.december.12.-én brit repülők elsüllyesztették a kikötőben veszteglő (korábbi sérüléseit javították) Tirpitz cirkálót, a Bismarck testvérhajóját. A hajó a támadás következtében először erősen megdőlt, majd az egyik lőszerraktárának felrobbanása után átfordult.
A Tirpitz csatahajót 1941.február.25.én állították szolgálatba. Vízkiszorítása: 53 500 t, hossz: 251 m, szélesség: 36 m, merülés: 10,6 m.
37.
Tirpitz (1941)
Titanic
Az RMS Titanic, a világ eddigi legnagyobb luxushajója, az első és egyben utolsó útján 1912.április.14.-én 23 óra 40 perckor jéghegynek ütközött, és mivel az ütközés során kihasított rész a sokat dicsért dupla fenék felett okozott kárt 300 láb hosszúságban, és ezzel öt vízzáró kamrát öntött el, a tragédia elkerülhetetlen volt.
A Titanic 1912.április.15.-én hajnali 02 óra 20 perckor elsüllyedt.
A hajó makett a képre kattintva megtekinthető.
38.
RMS Titanic (1912)
Triton tengeralattjáró
1960 elején a két atomreaktorral felszerelt Triton tengeralattjáró új világrekordot állított fel, amikor 60 nap és 21 óra alatt megkerülte felmerülés nélkül a földet.
Az útvonal megtervezéséhez Ferdinánd Magellán 1519 és 1522 között véghezvitt Föld körüli útját vették alapul.
39.
Triton (1960)
Turbinia
Az első gőzturbinás hajó , az angol Turbinia 1894-ben épült. Képes volt elérni a 34 csomós, azaz 64 km/órás sebességet. A gőzturbinában a gőz nem egy dugattyúban dolgozik, hanem a gőz egy turbinát (légcsavart) mozgat meg, ennek az erejét juttatják el a hajócsavarig. Az új meghajtás hatalmas erőket szabadított fel, így a hajók mérete és súlya tovább növekedhetett.
40.
Turbinia (1894)
Vasa
A svéd hajó megépült, és első próbaútja során, 1628. április.10.-én elsüllyedt. A szerencsétlenség okát a hajó rossz konstrukciójában kell keresni. Az ágyúnyílások záró fedeleit pedig nyitva hagyták.
41.
Vasa (1628)
Victoria
Fernando Magellán flottájához tartozott 85 tonnás karakk a Victoria, amely 1519. szeptember 20.-án indulva először kerülte meg a Födet. Az útnak indult öt hajóból és a 265 emberből csupán egyetlen hajó, a Victoria és 19 fős legénysége tért vissza Spanyolországba, Juan Sebastian del Cano parancsnoksága alatt.
42.
Victoria (1519)
Victory
A hajó 1759 és 1765 között Chathamban épült. Nelson admirális zászlóshajója volt 1805. október 21.-én a trafalgári ütközetben. Döntő győzelmet aratott.
A hajómakett a képre kattintva megtekinthető.
43.
Victory (1805)
Wappen von Hamburg
A hajó építését 1668 tavaszán fejezték be Hollandiában német megrendelésre. 1683. október 10.-én útban Cadiz felé tűz ütött ki a hajón, és elpusztult.
A hajómodell a képre kattintva megtekinthető.
44.
Wappen von Hamburg (1668)
Yamato
1940.augusztus.8.-a japán Yamato , minden idők legnagyobb csatahajójának vízre bocsátása.
Vízkiszorítása: 71 659 t, hossz: 263,2 m, szélesség: 38,9 m, merülés: 10,3 m. 1941.december.16.-án állították szolgálatba. 1945.április.7.-én egy öngyilkos bevetés során, Kyushu-tól délre amerikai repülőgépek süllyesztették el. Testvérhajója a Musashi.
46.
Yamato (1941)
Zeven Provincien
(Hét Tartomány) holland sorhajót az tette híressé, hogy a második és a harmadik angol-holland háborúban (1665-1667, illetve 1672-1674) ez volt de Ruyter admirális zászlóshajója.
A két ütegfedélzetes, háromárbocos vitorlást 1665-ben építették Delfshavenben. Vízkiszorítása:1600 t, hossza:46,14 m, szélessége:12,14 m, merülése:4,74 m volt. 1692.-ben a második francia-holland háborúban a francia flottával vívott barfleuri ütközetben annyira súlyosan megsérült, hogy 1694-ben lebontották.
46.
Zeven Provincien (1665)
Forrásmunkák: