fahajomodell.hu

Kézi készítésű, egyedi hajómodellek, makettek

3

Híres, nevezetes hajók rövid története: O-ZMegosztom

Híres, nevezetes hajók rövid története O-Z

Híres, nevezetes hajók rövid története (M-Z)
(A hajózás fejlődése, története)
Oceanic 
Az Oceanic óceánjáró, 1871. március 2.-án állt szolgálatba, és technikai megoldásaival magasabb szintre emelte a biztonságot és a kényelmet. Törzse 11, szivárgásmentesen elszeparált részre oszlott, míg első osztályú kabinjaiban folyó víz és villany volt. Hatalmas ebédlőjében a teljes első osztály egyszerre elfért. A kabinok ablakai is sokkal nagyobbak voltak, mint a megszokott. A kínált kényelem messze megelőzte vetélytársait.
Hossz:128,12 m, szélessége:12,45 m, merülés: 9,58 m. Sorsa: 1896. február 10. szétbontották. 
1.
Oceanic (1870) 
Olympic
Az RMS Olimpicot a két testvérhajója a Titanic és a Britannic előtt építették. Ez a hajó élte meg a legtöbb időt, túlélt egy világháborút és  túlélte testvéreit. Tulajdonos: White Star Line, illetőségi kikötő: Liverpool, Egyesült Királyság, útvonal: Southampton - New York, építés kezdete: 1908. december 16, vízre bocsátás: 1910. október 20, szolgálatba állítás: 1911.június 14, szolgálat vége: 1935-ben leselejtezték, 1937-ben szétbontották.
Vízkiszorítás: 52 067 t, hossz: 269 m, szélessége: 28,22 m, merülés: 10,54 m, hajtómű: 2 db gőzkazán a két szélső és 1 db alacsony nyomású gőzturbina a középső hajócsavarhoz, teljesítmény: 59 000 LE, utazósebesség 21 csomó (38,9 km/h), max. sebesség: 23 csomó (42,6 km/h). 
Az Olimpic hatalmas népszerűségnek örvendett. Mikor 1911.szeptember 20-án az ötödik útján összeütközött a HMS Hawke hadihajóval, és két rekesze vízzel telítődött csak még jobban megerősítette azt, hogy az Olympic osztályú óceánjárók elsüllyeszthetetlenek.
2.
RMS Olimpic (1911 június 14)
PAM-21 aknászmotorcsónak
1944- az eredetileg tervezett 8 egységből már csak kettő készült. Az erősen páncélozott, löveggel is felszerelt, kis célt mutató hajókkal akarták felváltani a kiöregedő naszádokat, melyek aknaszedésre is alkalmasak voltak.
1944-ben a harci feladatokra már nem igen jutott idejük, felhajóztak Németországba ahol az amerikaiak hadizsákmányai lettek.
3.
PAM 21 aknászmotorcsónak (1944)
Pandora 
1779-ben építették a 24 ágyús hajót Deptfordban. 1790-ben Edward kapitány parancsnoksága alatt elküldték a Bounty fellázadt legénységének a felkutatására. A Tahiti szigetén letelepedett 14 lázadót megtalálta, és bilincsbe verte. A Pitkairn-szigeten letelepedetteket nem találta meg. Ám augusztus.27.-én, miközben a többi lázadót és magát a hajót kereste az Endevour-szorosban zátonyra futott és elsüllyedt. Négy fogoly és a személyzetből 39 fő a tengerbe fúlt.
A hajó makett a képre kattintva megtekinthető.
4.
Pandora (1779)
Petrus de Rupella 
1460-ban épült francia kereskedelmi karakk. Amikor 1462-ben útjai során Gdanskba érkezett, egy villámcsapás akkora kárt tett benne, hogy javítása évekig tartott. Mivel a feljavítása tetemes összegekre rúgott, és nem volt aki kifizesse őket, a hajó Gdansk város tulajdonába került. Ez idő tájt ez volt a Balti-tenger legnagyobb hajója. Hosszúsága 50, szélessége 12 métert tett ki. Új tulajdonosai új nevet adtak neki, Gdanski Péternek hívták és hadihajóvá alakították át. Eredményesen harcolt az angolok és a dánok ellen.
1473-ban három gdanski kereskedő vette meg, s kalózhajóvá alakította át. Ebben a formában is eredményesen működött.
1475.-ben francia partvidéken hajótörést szenvedett. 
5.
Gdanski Péter, Peter von Danzig (1462)
Pinta 
Hozzátartozott Kolumbusz kis flottájához, a legendás trióhoz. A hajó menetközben a Kanári-szigeteknél megsérült és míg javították latinvitorlázatát lecserélték keresztvitotlázatra. Ennek a hajónak az árbockosarában őrködő Rodrigo de Triana matróz 1492 október. 11.-én éjjel 2 órakor, 35 napi hajózás után elsőnek jelezte a szárazföldet. Reggel egy sziget előtt álltak. Kolumbusz San Salvadornak nevezte el. 
6.
Pinta (1492)
Portsmouth
Az 1796-ban készült angol kétárbocos brigantin, tipikus példája volt a kereskedelmi hajónak, melyet kalózkodásra alakítottak át. 

Prince de Neufchatel
Ez a gyönyörű kétárbocos hajó, leginkább arról volt híres, hogy harcolt az 1812-es  háborúban. 1813-ban Ordronaux úr kalózhajóvá alakította át.
 
7.
Prince de Neufchatel (1812)
 
Prins Willem 
Middleburgban 1651-ben épült holland hajó. A holland hajókra jellemző a hátsó felépítmény felső részének a klinkerpalánkozása. Később hadihajóvá alakították át. Kisebbítették az előfedélzetet, valamint a tat válaszfalát. 
8.
Prins Wiliem (1651)
Queen Elisabeth
1938.szeptember.26.-án bocsátották vízre. Hossza: 314 m, szélessége: 36 m, merülés:12 m, gőzturbinás, teljesítmény: 117 680 kw. 1938 és 1996 között a legnagyobb utasszállító hajó volt. A II. világháborúban csapatszállításra is használták, később pedig az Atlanti-óceánon közlekedett rendszeresen.
9.
Queen Elisabeth (1938)
1972.január.9-én Honkong, Victoria kikötőjében, valószínűleg gyújtogatás következtében kigyulladt és félig elsüllyedt.

Queen Elisabeth 2
Az RMS Queen Elizabeth 2 a Cunard Line hajózási vállalat óceánjárója volt, mely a Queen Elisabeth-et váltotta. 1967.szeptember.20.-án bocsátották vízre. Hossz: 293,5 m, szélesség: 32,03 m. 2004.november.5.-én átvette a leghosszabb szolgálati idejű hajó címet a vállalat RMS Aquitania nevű hajójától. 2008-tól szállodaként üzemel a dubai partoknál a Palm-szigetnél. A hajó életében megtett 5,6 millió tengeri mérföldet, részt vett 25 Föld körüli, és 801 transzatlanti úton, és ez idő alatt kb. 2,5 millió ember utazott a fedélzetén. 
10.
A Queen Elisabeth 2 a Dubai kikötőben (2008)
Queen Mary
Az RMS Queen Mary óceánjáró, amely 1936 és 1967 között az Atlanti-óceán északi részén közlekedett. Hossza: 311 m, szélessége: 36 m, merülése: 11,9 m, vízkiszorítása: 81 961 tonna. A második világháborúban csapatszállításra használták. Ezután még két évtizedig teljesített szolgálatot a polgári hajózásban.
11.
Queen Mary (1936)
Ranger 
Tipikus amerikai kutter egyike, melyet a 19. század első felében építettek. Alapvetően felügyeleti és őrzési feladatok ellátására használták. Egy hatalmas hajótarackkal látták el. A fedélzet közepére helyezték el és körkörös pályán mozgott. 

Rá-2.
Thor Heyerdahl Ra 1. expedíciója 1969-ben sikertelenül végződött. Azt szerette volna bebizonyítani, hogy jóval Kolumbusz előtt is megtehették elődeink ezt  az utat, a Ra I papirusz-nádhajó azonban 4000 km megtétele után szétesett. A Rá 2. hajóval a marokkói Safi kikötőjéből indulva 1970-ben 57 nap alatt sikeresen eljutott Amerikába.
Egy Sumér hajóról másolt Tigris nevű nádhajóval 1970-ben az akarta bizonyítani, hogy az ókori Kelet népei kapcsolatban állhattak egymással. A hajóval Irakból Pakisztánba, aztán a Vörös-tengerhez vitorlázott, majd a térségben dúló háborúk elleni tiltakozásul Heyerdahl a dzsibuti partok előtt felgyújtotta a jó állapotban lévő hajót.
12.
Rá-2. (1970)
Real de france
A történelem legnagyobb gályaütközetében II. Fülöp spanyol király mostohafivérének, Don Juan d'austriának a zászlóshajója volt. 1571-ben Lepanto mellett az ő vezetésével győzték le a törököket. A Real de France a gálya XIV. Lajos korából származik. 
13.
Real de France (17. század)
 
Revenge 
Sir John Hawkins az Admiralitás kincstárnoka 1577-től hosszabb és keskenyebb gallionokat építtetett. Az új építési móddal készült első hajó a Revenge volt. Francis Drake admirális zászlóshajója volt a spanyol Győzhetetlen Armadával vívott tengeri ütközetben.  
14.
Revenge (1577)
Resolution 
1772-ben a két vitorlás közül ennek a fedélzetén indult második útjára James Cook. A hajó 462 tonnás volt. A cél a Terra Australis létezésének a tisztázása volt. Útjával hatalmas ismeretlen területeket fedezett fel. A feltételezett kontinens létezése nem bizonyult valósnak.
Ez a hajó a harmadik útján szintén hozzátartozott a kis flottához. Célja ezúttal az észak-nyugati átjáró keresése volt. A sarki telet kivárandó, a Hawaii-szigetekre vitorlázott, de ott a bennszülöttekkel 1779. február 14.-én kirobbant összecsapásban megölték.  
15.
Resolution (1772)
Roter Löwe 
A gallion típusú vitorlást 1597-ben, Hollandiában építették. 1601-ben Königsberg városi tanácsa vásárolta meg, a Brandenburgi választófejedelem költségére. Őrhajóként szolgált Pillauban 1602-1605 között, Peter Hinze parancsnoksága alatt. 
16.
Roter Löwe (1597)
Royal George 
1715-ben az angliai Woolwichben építette J. Acwort, ezt a 100 ágyús 1801 tonnás első osztályú sorhajót. 
17.
Royal George (1715)
Royal James 
Sir Anthony Deane angol hajótervező építette a 17. század második felében. A hajó érdekessége, hogy a hajó könyökidomai kísérletképpen vasból készültek. Ez a módszer csak a 19.században került általánosan bevezetésre. A hajót 1672-ben a Solebay mellett vívott csatában a hollandok gyújtóhajóval felégették. 

Royal Louis 
1692.-ben Toulonban, Coulomb építette ezt a 56m hosszú, 15m széles, 120 ágyús, három fedélzetes francia hajót. Díszítését Le Brun tervezte. 2500 négyzetméter vitorlafelülettel rendelkezett. 
18.
Royal Louis (1692)
Royal Oak
A Royal Oak brit csatahajót a német U-47 tengeralattjáró süllyesztette el 1939. október.14.-én a Brit Királyi Haditengerészet bázisán. Vízkiszorítás: 31 630 t, hossz: 189 m, szélesség: 31 m, merülés: 8,7 m. Vízre bocsátás: 1914.november.17.
19.
Royal Oak (1939)
Royal Prince 
Az 1500 tonnás, 55 ágyúval felszerelt hajó 1610-ben épült, Phinas Pett vezetésével. Sok csatában vett részt. 1666-ban, a második holland angol háború híres négynapos csatájában megfeneklett, a hollandok elfoglalták, majd felgyújtották. 

Royal William 
1719-ben Portmouthba indították első útjára. A hajó építése során új technikát (nemezelést) használtak. Ezzel meghosszabbították a hajó élettartamát. Így a hajó 1813.-ig csaknem 100 éven át aktív szolgálatban állt. 

San Antonio 
A spanyol szolgálatban álló Fernando Magellán kis flottájához tartozott ez a 120 tonnás hajó, melyekkel 1519.szeptember.20.-án hagyta e San Lucar de Barramede kikötőjét azzal a céllal, hogy átjárót találjon a dél-amerikai kontinensen, kijusson a "Nyugati" óceánra  és elérjen Indiába. A délen megtalált tengerszoroson a San Antonio megszökött és visszatért Spanyolországba. 

San Felipe
A hajót 1690.-ben állították hadrendbe. A Spanyol Armada vezérhajója volt. Az egyik leggazdagabban díszített 17. századi spanyol hajó volt. Vízkiszorítása: több mint 1000 tonna, ágyúinak száma 104. Részt vett számos, a britek és a franciák elleni ütközetben, az újvilági települések és kikötők védelmében, kincsszállító hajókat kísért Amerikából Spanyolországba.
1705.-ben, egy ádáz tengeri ütközetben az erősen megrongálódott San Felipe-t megcsáklyázták és elfoglalták az angolok. A hajó sérülései olyan súlyosak voltak, hogy a britek nem sokáig birtokolhatták, kénytelenek voltak a sorsára hagyni, így a hullám-sírba szállt a rakterében lévő sok tonna arannyal együtt.
20.
San Felipe (1690)
San Lorenzo 
A velencei 40 ágyúval felszerelt Galleasz is részt vett a Lepanto melletti csatában, melyet a Szent Liga vívott a törökök ellen. A csata a Szent Liga győzelmével ért véget, végleg megtörve a törökök tengeri uralmát. 

San Mateo
A 16. századi spanyol vitorlás hajó II. Fülöp idején az Indiába irányuló közlekedéshez tartozott.

Santa Maria
1492-ben Kolumbusz Kristóf zászlóshajója volt, mikor neki vágott az ismeretlennek, hogy a Földet körülhajózva eljusson Indiába. De akarata ellenére egy új földrészt fedezett fel, Amerikát, bár erről életében nem szerzett tudomást. 
A hajómodell a képre kattintva megtekinthető. 
21.
Santa Maria (1492) 
Santísima Trinidad
Az 1769-ben, Havannában épült a század legnagyobb hadihajója, a spanyol, 130 ágyús Santísima Trinidad.  Hossza: 60,1 m, szélessége: 19,2 m, vízkiszorítás: 4572 tonna. Meglehetősen nehézkes hajó volt, alig-alig reagált a kormányra.  Részt vett a St. Vincent-foki tengeri csatában, majd 1805. október 21.-én  a trafalgári csatában, ahol Cismeros ellentengernagy zászlóshajója volt. A csata vége felé a Santísima Trinidad árbocok és kormányzás nélkül sodródott. Végül az angol HMS Prince-nek megadta magát. A csata utáni vihar idején odaveszett a tengeren.
22.
Santísima Trinidad (1769)
Sao Gabriel
1497 július. 8.-án indult el négy hajóval Vasco da Gama a keleti út megnyitására. Ezek egyike volt a 120 tonnás Sao Gabriel. 1498. május 18.-án elért Indiába, Kalikutba. 
23.
Sao Gabriel (1497)
Sao Miguel 
Háromárbocos karakk. Feltételezhetően 1519 körül részt vett egy fontos expedícióban, amely eljuttatta Fernando Cortezt, hogy meghódítsa Mexikót. Jellegzetessége a külső erkélyek, melyek közül az egyik balkon volt. A kabinok a kisméretű negyedik fedélzet alatt voltak találhatók.
 
24.
Sao Miguel (1519)
San Juan Nepomuceno
A 2700 tonnás hajót a Királyi Hajóépítő Üzemben építették Guamizo-ban. 1765-ben bocsátották vízre. A trafalgári ütközetben is részt vett, kiváló teljesítménnyel. Annak ellenére, hogy 1805. október. 21.-én megfosztotta árbocától Nelson admirális tüzérsége, dicsőséget szerzett, az ünnepelt parancsnok Cosme Damián Churucca vezetése alatt. A sebesült Nelson admirális folytatta a csata irányítását, míg a parancsnok, Churucca, akinek a lábát egy tarackágyú leszakította, folytatta a vezénylést: Tűz! De nem tudta áttörni a hat ellenséges hajóból álló gyűrűt. 400 halottal és sebesülttel a fedélzetén zárta a csatát.
A hajómakett a képre kattintva megtekinthető.
25.
San Juan Nepomuceno (1765)
Santiago
Fernando Magellán kis flottához tartozott 75 tonnás hajó. Útja során először kerülte meg a Földet. 
26.
Magellán öt hajója: San Antonio, Trininad, Conception, Victoria, Santiago(1519)

Sao Raphael
Vasco da Gama kis flottájához tartozott ez a hajó. Útja során a keleti út megnyitása volt a cél. 1498. május. 18.-án elért Indiába, Kalikutba.
27.
Sao Raphael (a képen az első hajó) 1498
Savannah 1
1819-ben, a Savannah nevű amerikai gőzhajó első ízben szelte át az Atlanti-óceánt. Savannah-ból 26 nap alatt kelt át Liverpoolba. Gőzerejét azonban csak akkor használta, ha a vitorlákkal elért menetsebesség óránként négy mérföld alá csökkent (ez összesen 8 órát jelentett a 26 napos útból).
 
28.
Savannah 1 (1819)
 
Savannah 2
Az amerikai NS Savannah teher-utasszállító óceánjáró, a világ első atommeghajtású kereskedelmi hajója. Nevét az SS Savannah-ról kapta, egy gőzös-vitorlásról, amely 140 évvel korábban elsőként gőzhajtást is használva szelte át az Atlanti-óceánt. 
Az NS Savannah rendeltetése szerint teher-utasszállító óceánjárónak épült, azaz az áruszállítás mellett számottevő létszámú utast is magával tudott vinni.
29.
NS Savannah (1962)
Scottish Maid
A kétárbocos topsail szkúner 1839.-ben épült Aberdeen-ben.
A hajó makett a képre kattintva megtekinthető
30.
Scottish Maid (1839)
Selandia 
1912-februárjában bocsátották vízre a világ első dízel motorral hajtott óceánjáró hajóját.
Hossza: 113 m, szélessége: 16 m, meghajtás: 2x nyolchengeres dízel motor,
1942 januárjában Omaisakiban tönkrement.
31.
Selandia (1912)
Soleil Royal
A gyönyörű, rengeteg faragással díszített hajót, 1669-ben kezdték el építeni.
A hajómodell a képre kattintva  megtekinthető.
32.
Soleil Royal (1669)
Sovereign of the Seas
I. Károly rendelte meg a hajó építését Phineas Pettnél 1634.-ben. Az építést fia, Peter Pett felügyelte. 1637-ben bocsátották vízre, ezt az 53 m hosszú, 14 m széles, 7 m oldalmagasságú 104 ágyús, pompás hajót. A hajó mintegy száz évvel előzte meg a korát. Ez volt a világ első háromfedélzetes hajója és egyben a legnagyobb. 1651-ben felépítményét alacsonyabbra vették, majd 1659-60-ban teljesen átépítették. Az átépítés után nevét Royal Sovereign-re változtatták 1696-ban chathami dokkban tűz pusztította el. 
A hajómakett a képre kattintva megtekinthető.
33.
Sovereign of the Seas (1634)

SR.N1 (Saunders-Roe Nautical) légpárnás hajó
1955,december.12-én engedélyezték Christopher Cockerell brit mérnök légpárnás hajóra vonatkozó szabadalmát. 1959.június.11.-én hajtotta végre első próbaútját nyilvánosság előtt. Az SR.N1 volt az első gyakorlati légpárnás jármű.
A jármű saját kompresszora levegőt termel, és ez emeli a levegőbe a hajót, ezért lapos testüket erős gumiköpeny zárja körül. 
1962-ben állt szolgálatba az első utasszállító légpárnás.
34.
SR.N1 (1959)
St. Michel 
Greenwichben őrzik ennek a 90 ágyús, háromfedélzetes 1669-ben épült szép hajónak a makettjét. 

Szeged őrnaszád (magyar)
1920-ban Szeged, Magyar Királyi Folyamőrség, visszaadják Magyarországnak.
Részt vett a II. világháborúban.
1951.- szétbontásra került.
 
35.
 Szeged őrnaszád (1920)
Szent István csatahajó 
1915.november.17-én állt szolgálatba. Hossza: 183 m, szélessége: 27,9 m, merülés: 8,52 m, vízkiszorítás: 21 346 t.
A legnagyobb magyar építésű hajóként is számon tartott csatahajót 1918.június.10-én két torpedó találat elsüllyesztette. 
36.
Szent István csatahajó (1915)
Tirpitz
1944.december.12.-én brit repülők elsüllyesztették a kikötőben veszteglő (korábbi sérüléseit javították) Tirpitz cirkálót, a Bismarck testvérhajóját. A hajó a támadás következtében először erősen megdőlt, majd az egyik lőszerraktárának felrobbanása után átfordult.
A Tirpitz csatahajót 1941.február.25.én állították szolgálatba. Vízkiszorítása: 53 500 t, hossz: 251 m, szélesség: 36 m, merülés: 10,6 m.
37. 
Tirpitz (1941)
Titanic 
Az RMS Titanic, a világ eddigi legnagyobb luxushajója, az első és egyben utolsó útján 1912.április.14.-én 23 óra 40 perckor jéghegynek ütközött, és mivel az ütközés során kihasított rész a sokat dicsért dupla fenék felett okozott kárt 300 láb hosszúságban, és ezzel öt vízzáró kamrát öntött el, a tragédia elkerülhetetlen volt.
A Titanic 1912.április.15.-én hajnali 02 óra 20 perckor elsüllyedt.
A hajó makett a képre kattintva megtekinthető.
38.
RMS Titanic (1912)
Triton tengeralattjáró
1960 elején a két atomreaktorral felszerelt Triton tengeralattjáró új világrekordot állított fel, amikor 60 nap és 21 óra alatt megkerülte felmerülés nélkül a földet.
Az útvonal megtervezéséhez Ferdinánd Magellán 1519 és 1522 között véghezvitt Föld körüli útját vették alapul. 
39.
Triton (1960)
Turbinia
Az első gőzturbinás hajó , az angol Turbinia 1894-ben épült. Képes volt elérni a 34 csomós, azaz 64 km/órás sebességet. A gőzturbinában a gőz nem egy dugattyúban dolgozik, hanem a gőz egy turbinát (légcsavart) mozgat meg, ennek az erejét juttatják el a hajócsavarig. Az új meghajtás hatalmas erőket szabadított fel, így a hajók mérete és súlya tovább növekedhetett.
40.
Turbinia (1894)
Vasa
A svéd hajó megépült, és első próbaútja során, 1628. április.10.-én elsüllyedt. A szerencsétlenség okát a hajó rossz konstrukciójában kell keresni. Az ágyúnyílások záró fedeleit pedig nyitva hagyták.
41.
Vasa (1628)
Victoria
Fernando Magellán flottájához tartozott 85 tonnás karakk a Victoria, amely 1519. szeptember 20.-án indulva először kerülte meg a Födet. Az útnak indult öt hajóból és a 265 emberből csupán egyetlen hajó, a Victoria és 19 fős legénysége tért vissza Spanyolországba, Juan Sebastian del Cano parancsnoksága alatt.
42.
Victoria (1519)
Victory
A hajó 1759 és 1765 között Chathamban épült. Nelson admirális zászlóshajója volt 1805. október 21.-én a trafalgári ütközetben. Döntő győzelmet aratott.
A hajómakett a képre kattintva megtekinthető.
43.
Victory (1805)
Wappen von Hamburg
A hajó építését 1668 tavaszán fejezték be Hollandiában német megrendelésre. 1683. október 10.-én útban Cadiz felé tűz ütött ki a hajón, és elpusztult.
A hajómodell a képre kattintva megtekinthető.
44.
Wappen von Hamburg (1668)
Yamato
1940.augusztus.8.-a japán Yamato , minden idők legnagyobb csatahajójának vízre bocsátása. 
Vízkiszorítása: 71 659 t, hossz: 263,2 m, szélesség: 38,9 m, merülés: 10,3 m. 1941.december.16.-án állították szolgálatba. 1945.április.7.-én egy öngyilkos bevetés során, Kyushu-tól délre amerikai repülőgépek süllyesztették el. Testvérhajója a Musashi.
46.
Yamato (1941)
Zeven Provincien
(Hét Tartomány) holland sorhajót az tette híressé, hogy a második és a harmadik angol-holland háborúban (1665-1667, illetve 1672-1674) ez volt de Ruyter admirális zászlóshajója. 
A két ütegfedélzetes, háromárbocos vitorlást 1665-ben építették Delfshavenben. Vízkiszorítása:1600 t, hossza:46,14 m, szélessége:12,14 m, merülése:4,74 m volt. 1692.-ben a második francia-holland háborúban a francia flottával vívott barfleuri ütközetben annyira súlyosan megsérült, hogy 1694-ben lebontották.
46.
Zeven Provincien (1665)
Forrásmunkák:
Marjai Imre: Hajómodellezés
Marjai Imre Pataky Dénes A hajó története
Robin Hanbury-Tenison: Hetven felfedező utazás földön, vízen, levegőben
Marjai Imre: Nagy hajóskönyv
Marjai Imre: Felfedezések Könyve
Stefan Gulas Dusan Lescinsky: A vitorlás hajók története
Marjai Imre: Nagy kalózkönyv
Arnold Kludas: Hajók
Franco Giorgetti: Vitorlás hajók
Tony Gibson: Hajók enciklopédiája
Marjai Imre: Készítsünk hajómodellt
Tóth Kálmán: Vitorlázás
Somoskői Ernő: Élethű verseny hajómodellek építése

Képjegyzék, a felhasznált képek forrásai:

1.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/RMS_Oceanic.jpg
2.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Olympic_sea_
trials.jpg/1024px-Olympic_sea_trials.jpg
3.kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0002/13006_k.jpg
4.kép: http://fahajomodell.hu/hms-pandora-hajomodell.html
5.kép:https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=140986828&t=9176407&openwith=1
6.kép: https://netjatek.hu/images/common/products/mediumlarge/01/17/11714-1.webp
7.kép: http://hajomakett.hu/images/articles/makett/viola/prince_neu/full_small.jpg
8.kép: https://shop.modell.hu/corel-prins-willem-1-100-fahajo-makett
9.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/RMS_Queen_Elizabeth_
tugs.jpg
10.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Queen_
Elizabeth_
2.jpg/800px-Queen_Elizabeth_2.jpg
11.kép: https://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/madison.com/content/tncms/
assets/v3/editorial/0/c9/0c9d8462-2350-11e6-9a97-6be59eaef5e5/57470b4bb91f3.image.jpg?resize=500%2C622
12.kép: https://captains.hu/wp-content/uploads/2020/05/ra-ii-captains-adria-kupa-
ocean-1024x688.jpg
13.kép: https://www.modelerscentral.com/images/sendbinary.asp?path=imagesDB/products/Ship-Model-Corel-Reale-De-France.jpg&maxwidth=470
14.kép: https://i0.wp.com/static3.vitorlasvilag.hu/wp-content/uploads/2019/03/RH1577_01.jpg?resize=600%2C600&ssl=1
15.kép: https://www.stevemayoart.com/wp-content/uploads/sites/1420/2018/11/31777-540x415.jpg
16.kép: https://www.sailboatmodel.info/roter_lowe_1597/img_1.jpg  
17.kép: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQh_2E-mRQ4h5_7ZojBd1b0453nAgOp0jr9WA&usqp=CAU
18.kép: https://netjatek.hu/images/common/products/large/01/17/11722-1.jpg
19.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/HMS_Royal_Oak_
%2808%29.jpg
20.kép: https://i2.wp.com/static2.vitorlasvilag.hu/wp-content/uploads/2011/11/RH747.jpg?fit=1000%2C1000&ssl=1
21.kép: http://fahajomodell.hu/santa-maria-hajomakett-150.html
22.kép: https://static.wikia.nocookie.net/totalwar/images/5/58/Santissima_
Trinidad_  
NTW.png/revision/latest/scale-to-width-down/280?cb=20161001155351
23.kép: https://www.scalemates.com/products/img/6/5/0/191650-10571-58-
pristine.jpg
24.kép: https://images.rajmodel.hu/obrazky/produkt/p/179452/mamoli-sao-
miguel-1519-1-54-kit.jpg?1611899438
25.kép: http://fahajomodell.hu/san-juan-nepomuceno-hajomodell.html
26.kép: https://ma7.sk/sites/ default/files/styles/normal_8_large/public/migrated/
pictures/
tudomany/magellan-ot-hajoja.jpg?h=3e099002&itok=luQSB7gU 
27.kép: https://ma7.sk/kavezo/500-eve-indult-fold-koruli-utjara-magellan
28.kép: https://oceanografiaeafins.files.wordpress.com/2020/05/savannah.jp                
29.kép: https://m.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/walter/liners/1962_ns_
savannah.jpg
30.kép: http://fahajomodell.hu/scottish-maid-hajomodell.html
31.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/Selandia_diesel.jpg
32.kép: http://fahajomodell.hu/soleil-royal-hajomakett.html
33.kép: http://fahajomodell.hu/sovereign-of-the-seas-hajo-makett.html
34.kép: https://i.pinimg.com/originals/e1/37/12/e137120eac50ad28e4ba0da326a3ee31.jpg
35.kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0021/22493.jpg
36.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Szent_Istvan.jpg  
37.kép: http://www.wows.hu/cache/images/cikkek/tortenelem/tir7_690x438-equal.jpg
38.kép: http://fahajomodell.hu/rms-titanic-hajomodell.html#FotoGaleria[mixed]/4/
39.kép: https://img.ww2facts.net/img/war-2019/lodki-idut-vokrug-zemli-2.jpg
40.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Turbinia_At_
Speed.jpg?download
41.kép: https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/18/2e/17/99/smtm.jpg  
42.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Nao_Victoria.jpg 
43.kép: http://fahajomodell.hu/hms-victory-hajomakett-5.html  
44.kép: http://fahajomodell.hu/wappen-von-hamburg-hajomodell.html
45.kép: http://www.bibl.u-szeged.hu/bibl/mil/ww2/kepek/ships/jpg/yamato1.jpg
46.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Model_Zeven_ 
Provincien.jpg/260px-Model_Zeven_Provincien.jpg


Címkék:
hajómodell, titanic, hajómakett, hajó, makett, vitorlás, hajózás, története, fejlődése, oceanic, olympic, pam-21, pandora, gdanski péter, peter von danzig, pinta, prince de neufchatel, prins wiliem, queen elisabeth, queen mary, rá-2, real de france, revenge, roter löwe, royal, george, luis, oak, san felipe, santa maria, santisima trinidad, sao, gabriel, miguel, san juan nepomuceno, santiago, raphael, savannah, scottish maid, selandia, soleil royal, soveregn of the seas, royal sovereign, sr.n1, légpárnás, szeged, őrnaszád, szent istván, csatahajó, tirpitz, triton, tengeralattjáró, turbinia, vasa, victoria, victory, wappen von hamburg, yamato, zeven provincien,


Fa hajómodellek

Kézi készítésű hajómodellek, makettek egyedi igények szerint.

Leonardo da Vinci műszaki elképzelései, makett formájában


Elérhetőség

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

2360 Gyál Bocskai u.53.

Telefon: 06-30-096-5950
E-mail:  fahajomodell@gmail.com

Gyorslinkek

Hajómodellek, hajó makettek
Ágyú makettek
Leonardo Da Vinci makettek
 A hajózásról (hajózási tudástár)   
 YouTube videó csatornánk

Fahajómodell - Susányi Oszkár hajómodell készítő mester © 2015   Cím: 2360 Gyál Bocskai u. 53.   Tel: +36 (29) 345-319

FEL