fahajomodell.hu

Kézi készítésű, egyedi hajómodellek, makettek

3

A hajózás története 20.század.Megosztom

A hajó története 20.század

Az egyetemes hajózás fejlődése, 20.század
1903 RMS Carpatia
Az RMS Carpathia gőzös a Cunard Line hajózási társaság személyszállító hajója 1903-tól 1918-as elsüllyesztéséig. 
A hajó építésének a kezdete: 1902. augusztus 6, vízre bocsátás: 1903.április 22, szolgálatba állítás: 1903.május 5, szolgálat vége: 1918 július 17.
Hossza: 164,58 m, szélesség: 18 m, összsúly: 8 600 tonna, férőhelyek száma az 1905-ös átépítés után: 2550 fő.
1903/1904-ben a téli hónapokban (novembertől májusig) a Trieszt- New York, (magyar kivándorlókat szállított), majd májustól  Liverpool-New York útvonalat járta. A Carpathia a továbbiakban a nyári hónapokban az észak-atlanti úton, a téli hónapokban a New York- Földközi - tenger útvonalon járt.
1905-ben a hajót átépítették, hogy több utast tudjon szállítani.
Az első világháborúban szállítóhajóként funkcionált. 1918. július. 17-én az U-55-ös német tengeralattjáró megtorpedózta az ír partoktól délre a Kelta-tengeren.
Két és fél óra alatt elsüllyedt, de addigra már 215 személy a mentőcsónakokban volt. A gépházban 5 fő a második torpedó után életét vesztette, mindenki más megmenekült.
Híressé válásának okai: A hajó parancsnoka Arthur Henry Rostron kapitány értesülve a Titanic balesetéről, felé fordította a hajóját és a szolgálati sebesség helyett maximális sebességgel (14 csomó 26 km/h helyett 17 csomóval 31,5 km/h) közeledett felé. Ekkor a két hajó távolsága 107,4 km volt. Az út 3,5 órába került, hajnali négy órakor érkezett a helyszínre. Ekkorra a Titanic elsüllyedt.
A hajó magyar származású orvosa Dr. Lengyel Árpád irányította a túlélők ellátását. Hamar megtelt a Carpatia kórterme, nem csak a hipotermia miatt, törést és zúzódást is sokan szenvedtek, akiket kollégáival együtt fáradhatatlanul ápoltak New Yorkig. 1912.április 18-án este, zuhogó esőben érkezett a gőzös a kikötőbe. Több ezer ember várta őket. Nemsokára a legénység minden tagját, mindenhol, minden kikötőben hősnek tekintették.

1.
Carpathia (1905)
1906 Dreadnought
1906-ban lépett szolgálata a világ első modern csatahajója a Dreadnought (Rettenthetetlen). Minden tekintetben fölülmúlta kortársait, azoknál nagyobb méretű, összehasonlíthatatlanul erősebb fegyverzetű és páncélzatú, egyszersmind gyorsabb, forradalmian új hadihajó. Hossza: 160 m, szélessége 15 m, merülése 8 m, vízkiszorítása:18420 t. 
1923-ban szétbontották.
2.
Dreadnought (1906)
1907.szeptember.7. RMS. Lusitania
Az RMS Lusitania, az első gőzturbinás óriás, a Cunard Line tulajdona. 1906.június.7.-én bocsátották vízre, Skóciában.
Első próbaút: 1907 július 27, szolgálat kezdete: 1907 szeptember 7.
Hossza: 239,9 m, szélessége: 25,9 m, merülés: 10,2 m, vízkiszorítás: 44 060 t, meghajtás: két magasnyomású és két alacsony nyomású gőzturbina, 4 db hajócsavar,    teljesítmény: 68 000 lóerős, sebesség: 25,65 (47,5 km/h)
3.
Lusitánia (1915)

1907-ben elnyerte a kék szalagot a német SS Kaiser Wilhelm nevű hajótól. 1908-ban ismét elnyerte a kék szalagot. Utána lévő években már a testvérhajója, a Mauretania volt a kékszalag cím birtokosa 1929-ig.
1915.máj.07.-én Írország közelében elsüllyesztette a német haditengerészet egy  tengeralattjárója 1201 utas halálát okozva.       

1907 RMS. Mauretania
Az RMS. Mauretania a brit Cunard Line óceánjárója volt.
Építés kezdete: 1904, vízre bocsátás: 1906.szeptember 20. szolgálatba lépés: 1907.november 6,  A Liverpool-New York útvonalon járt. 1909-1929-ig a leggyorsabb (személyszállító) hajó volt a világon. Minden évben ő nyerte el a leggyorsabb hajónak járó címet, a Kék szalagot. 
Hossz: 240,8 m, szél: 26,8 m, sebessége: 24,84 csomó (46 km/h).
A Titanic tragédiája után a hajó csónakszámát 20-ról 44-re emelték. A vízzáró rekeszek falait megmagasították. 
1934 szeptemberében kivonták a forgalomból, majd 1935-ben Rosythban, Skóciában kiselejtezték. 
4.
Mauretania (1907)
1910.november.14.
A USS. Birmingham nevű könnyűcirkáló fedélzetén egy enyhén emelkedő felszállópályát építettek. Eugene Ely repülőgép pilóta 1910.november.14.-én innen startolva emelkedett a levegőbe. Néhány hónap múlva megfordította a folyamatot, a USS. Pennsylvania nevű cirkáló fedélzetére szállt le, megnyitva az utat a repülőgép-hordozók előtt.
5.         6. 
Startolás a Birmingham fedélzetéről          Landolás a Pennsylvania fedélzetére
                 1910. november 24.                                              1911. január 18.

1911.június.14 RMS. OLimpic
Az RMS Olimpicot a két testvérhajója a Titanic és a Britannic előtt építették. Ez a hajó élte meg a legtöbb időt, túlélt egy világháborút és  túlélte testvéreit. Tulajdonos: White Star Line, illetőségi kikötő: Liverpool, Egyesült Királyság, útvonal: Southampton - New York, építés kezdete: 1908. december 16, vízre bocsátás: 1910. október 20, szolgálatba állítás: 1911.június 14, szolgálat vége: 1935-ben leselejtezték, 1937-ben szétbontották.
Vízkiszorítás: 52 067 t, hossz: 269 m, szélessége: 28,22 m, merülés: 10,54 m, hajtómű: 2 db gőzkazán a két szélső és 1 db alacsony nyomású gőzturbina a középső hajócsavarhoz, teljesítmény: 59 000 LE, utazósebesség 21 csomó (38,9 km/h), max. sebesség: 23 csomó (42,6 km/h). 
Az Olimpic hatalmas népszerűségnek örvendett. Mikor 1911.szeptember 20-án az ötödik útján összeütközött a HMS. Hawke hadihajóval, és két rekesze vízzel telítődött csak még jobban megerősítette azt, hogy az Olympic osztályú óceánjárók elsüllyeszthetetlenek.
7.
RMS Olimpic (1911.június 14)
1912.április.14. Titanic
Az RMS. Titanic, a világ eddigi legnagyobb luxushajója volt. Vízkiszorítása:46 328 tonna, legnagyobb szélessége a vízvonalnál: 28 méter, hosszúsága: 270 méter, (viszonyításképpen az Eiffel-torony 300 m magas), magassága: a gerinctől a kémények tetejéig 56 méter, ami kb. egy 18 emeletes ház magasságának felel meg a hajó, a próbaútján elért csúcssebessége: 23,25 csomó (43 km/h).  Az első és egyben utolsó útján 1912.április.14.-én 23 óra 40 perckor jéghegynek ütközött, és mivel az ütközés során kihasított rész a sokat dicsért dupla fenék felett okozott kárt 300 láb hosszúságban, és ezzel öt vízzáró kamrát öntött el. a tragédia elkerülhetetlen volt.
A Titanic 1912.április.15.-én hajnali 02 óra 20 perckor elsüllyedt.
A képre kattintva, megnézheti a hajóról készített hajómakettemet.
8.
RMS Titanic (1912)
1915 HMHS Britannic
A HMHS Britannic (HMHS=His Majesty's Hospital Ship, vagyis őfelsége kórházhajója) a White Star Line társaság harmadik, Olympic osztályú, a Titanic testvérhajója volt.
Illetőségi kikötő: Liverpool, Egyesült Királyság, építés kezdete: 1911.november 30, vízre bocsátás: 1914. február 26, szolgálatba állítás: 1915.december 23.-án, sorsa: 1916. november 21-én reggel 8:12-kor aknára futott az Égei-tengeren, a Kea-csatornánál, majd elsüllyedt. Megmenekültek száma: 1038 fő, áldozatok száma: 30 fő.
Vízkiszorítás: 48 158 t, hossz: 269,1 m, szélesség: 28,6 m, merülés: 10,5 m, hajtómű: két négyhengeres gőzgép a két külső hajócsavarhoz, egy alacsony nyomású gőzturbina a középső hajócsavarhoz, két háromágú és egy négyágú hajócsavar, teljesítmény: 50 000 LE, utazósebesség 21 csomó (38,9 km/h), végsebesség: 23 csomó (42,6 km/h)
Átalakítások a Titanic katasztrófája után:
A vízzáró falakat a B fedélzetig építették, 46 mentőcsónakot kapott, köztük négy motorosat. Ez a hajó 7 elárasztott rekeszel is úszóképes volt. Az acéllemezeket a hajó oldalán két szegecs-sorral rögzítették.
9.
HMHS Britannic (1915 december 23.)
1916.május.31. és június.1.
A skagerraki (jütlandi) csata volt az első világháború legnagyobb tengeri csatája a britek és a németek között. Ez számít továbbá a hadtörténet legnagyobb tengeri csatájának, melyet csatahajók vívtak meg.
10.
A jütlandi (skagerraki)csata (1916)
kék-brit, piros német         
1920.május.15. HMS. Hood
Az HMS Hood a Brit Királyi Haditengerészet Admirál osztályú csatacirkálóját 1918.augusztus.22.-én bocsátották vízre, 1920.máj.15.-én állították szolgálatba. A Queen Elizabeth osztály csatahajóinak jóval nagyobb méretű, azonos fegyverzetű, gyorsabb, de könnyebben páncélozott változata volt. Minden idők hatodik legnagyobb brit hadihajónak számít.
Hossza: 262,3 m, szélesség: 31,7 m, merülése: 10,1 m, vízkiszorítása: 48 360 tonna.
1941.május.24.-én a német Bismarck csatahajó elsüllyesztette.
11.
HMS Hood (1918)
1924.január.24. HMS. Hermes
Az HMS Hermes a világon az első eleve repülőgép-hordozónak tervezett egység. 1924.január.24.-én állt szolgálatba.
Vízkiszorítás: 13 700 t. hossz: 182,3 m, szélesség: 21,4 m, merülés: 5,71 m. A hajó max. 20 repülőgép üzemeltetésre volt alkalmas. 1942.április.9.-én japán repülőgépek támadása következtében elsüllyedt.
12.
HMS. Hermes 
1925
A tengeri konténeres szállítás első alkalmazása.

1929 SS. Bremen
1929-ben a német, SS Bremen volt az első olyan óceánjáró, amelyet alkalmassá tettek repülőgépek fogadására-kiszolgálására. A hajón egy német Heinkel He-12 gyártmányú hidroplánt helyeztek el, amely egy nagy teljesítményű katapult segítségével tudott elindulni. A kikötő előtt kb. 800 km-rel indítottak útnak, így a postát a címzettek 24 órával a hajó érkezése előtt vehették kézhez. 1941.március.16.-án felgyújtották és teljesen kiégett. A hosszas vizsgálat kiderítette, hogy a gyújtogatás a hajótulajdonosok elleni személyes harag eredménye volt, és nem háborús cselekmény.
13.
SS Bremen (1929)
1936 RMS Queen Mary
Az RMS Queen Mary óceánjáró, amely 1936 és 1967 között az Atlanti-óceán északi részén közlekedett. Hossza: 311 m, szélessége: 36 m, merülése: 11,9 m, vízkiszorítása: 81 961 tonna. A második világháborúban csapatszállításra használták. Ezután még két évtizedig teljesített szolgálatot a polgári hajózásban.
Jelenleg szállodaként üzemel a kaliforniai Long Beach-en.
14.
RMS Queen Mary (1936)
1938 RMS. Queen Elisabeth
RMS Queen Elisabeth-et 1938.szeptember.26.-án bocsátották vízre. Hossza: 314 m, szélessége: 36 m, merülés:12 m, gőzturbinás, teljesítmény: 117 680 kw. 1938 és 1996 között a legnagyobb utasszállító hajó volt. A II. világháborúban csapatszállításra is használták, később pedig az Atlanti-óceánon közlekedett rendszeresen. 1972.január 9.én Honkong, Victoria kikötőjében, valószínűleg gyújtogatás következtében kigyulladt és félig elsüllyedt.
15.
Queen Elisabeth (1938)
1939 HMS Royal Oak
Az HMS Royal Oak brit csatahajót a német U-47 tengeralattjáró süllyesztette el 1939.október.14.-én a Brit Királyi Haditengerészet bázisán. Vízkiszorítás: 31 630 t, hossz: 189 m, szélesség: 31 m, merülés: 8,7 m. Vízre bocsátás: 1914.november.17.
16.
Royal Oak. (1939)
1940 Yamato
1940.augusztus.8.-a japán Yamato , minden idők legnagyobb csatahajójának vízre bocsátása. 
Vízkiszorítása: 71 659 t, hossz: 263,2 m, szélesség: 38,9 m, merülés: 10,3 m. 1941.december.16.-án állították szolgálatba. 1945.április.7.-én egy öngyilkos bevetés során amerikai repülőgépek süllyesztették el. Testvérhajója a Musashi.
17.
Yamato (1941)
1940 Bismarck
A Bismarck csatahajót 1940.augusztus.24.-én állították szolgálatba. Vízkiszorítása: 50 900 t, Hossz: 250,5 m, szélesség: 36 m, merülés: 9,9 m. 1941.máj.24.-én, pontos tüzüknek köszönhetően néhány perc leforgása alatt elsüllyesztették az angol Hood-ot. 
Két nappal később a Franciaország irányába tartó Bismarck csatahajót repülőgép-hordozóról indított torpedóbombázók támadták meg. Az egyik torpedó súlyosan megrongálta a hajó kormánylapátjait, aminek a következtében a csatahajó irányíthatatlanná vált. A megbénított Bismarck a helyszínre érkező brit egységekkel másnap reggel felvette a kilátástalan harcot. Két csatahajótól, valamint két nehézcirkálótól számos találatot kapott, és a súlyos sérülések következtében harcképtelenné vált, mire a legénysége 1941.május.27.-én elsüllyesztette.
18.
Bismarck (1940)
1941.december 7. Pearl Harbor
A Pearl Harbori támadás a Nagumo Csúicsi tengernagy vezette japán flotta rajtaütése volt az Egyesült Államok haditengerészetének Hawaii-szigeteken lévő Pearl Harbor-i támaszpontján
1941.december.7.-én. A japán repülőgép-hordozókról indított repülőgépek több hullámban támadva számos, a kikötőben horgonyzó hadihajót elsüllyesztettek vagy megrongáltak.
Ezzel a támadással vette kezdetét a 2. világháború a Csendes-óceánon.
19.
Pearl Harbor elleni támadás (1941)
1942 Muszasi
A Muszasi-t, a Yamato testvérhajóját 1942.augusztus.5.-én állították szolgálatba. Vízkiszorítása: 71 659 t, hossz: 263 m, szélesség:36,9 m, merülés 10,86 m.
A Muszasit körülbelül 19 torpedótalálat, és 17 zuhanóbombázó találata (amerikai légierő) süllyesztette el a Leyte-öböli csatában, 1944.október.24.-én
20.
Muszasi (1942)
1944 Normandia
A normandiai partraszállás a második világháború egyik legfontosabb hadművelete volt 1944.július.6.-án, amelynek révén a szövetséges csapatok hídfőállásokat foglaltak el a Német Birodalom által megszállt Franciaország normandiai partszakaszán, Caen közelében.
21.
A normandiai partraszállás (1944)
1944 Leyte-öbölbeli csata
A Leyte-öbölbeli csata, 1944.október.23-26. a világtörténelem legnagyobb tengeri ütközete. A  Japán haditengerészet gigantikus tengeri hadműveletben, mindent egy lapra téve fel, próbálta meg elhárítani a Fülöp-szigeteken, október.20.-án megindult amerikai partraszállást. A japán flotta súlyos vereséget szenvedett, elvesztette hajóinak színe-javát.
22.
Japán repülőgép-hordozók légitámadás alatt 1944.október.25.-én.
Balra a Zuikaku, jobbra a Zuihó
1944 Tirpitz
1944.december.12.-én brit repülők elsüllyesztik a kikötőben veszteglő (korábbi sérüléseit javították) Tirpitz cirkálót, a Bismarck testvérhajóját. A hajó a támadás következtében először erősen megdőlt, majd az egyik lőszerraktárának felrobbanása után átfordult.
A Tirpitz csatahajót 1941.február.25.én állították szolgálatba. Vízkiszorítása: 53 500 t, hossz: 251 m, szélesség: 36 m, merülés: 10,6 m.
23.
Tirpitz (1941)
1944
A Missouri csatahajó 1944-ben készült el. Részt vett a második világháborúban, a Csendes-óceánon a Ten-gó hadműveletben. 1945.szeptember.2.-án a Tokiói-öbölben Douglas Mac Arthur és Chester Nimitz jelenlétében írja alá Sigemicu Mamoru külügyminiszter a japán kormány és a Japán Birodalom feltétel nélküli kapitulációját. 
Napjainkban Honoluluban, mint múzeumhajó funkcionál.
24.
Missouri (1944)
1947 Kon-Tiki
A Kon-Tiki tutajt Thor Heyerdahl norvég néprajzkutató építette és használta, hogy a gyakorlatban bizonyítsa: a történelem előtti időkben is lehetséges volt átkelni a Csendes-óceánon, pontosabban Dél-Amerikából Polinéziába.
Az expedíció Peruban kezdődött, ahol Heyerdahi és 5 társa korabeli képi ábrázolások és szájhagyomány útján megépítették a Kon-Tikit, balsafából. 
1947.április.28.-án indultak Callao kikötőjéből és 101 nap utazás után érkeztek meg a Tuamotu-szigetcsoporthoz. Kb. 8000 km-t tettek meg 1,5 csomós átlagsebességgel. Ezzel az úttal bebizonyították, hogy az ősi módszerek igencsak tengerállóak és megfelelnek az útra.
25.
Kon-Tiki (1947)
1954 Nautilus
A Nautilus nevű, SSN-571 jelű tengeralattjárót 1954.január.21.-én bocsátották vízre.
1954.szeptember.30.-án vehette át hivatalosan az amerikai haditengerészet a világ első atommeghajtású vízi járművét, a Nautilus tengeralattjárót. Közel három évtizedes szolgálata alatt számos rekordot állított be és átírta a tengeri hadviselés történelmét is.
Például elsőként haladt át az északi jégpáncél alatt 1958 július-augusztusában. 1958.augusztus.3.-án érintette az Északi-sarkot.
Napjainkban múzeumhajóként funkcionál a Connecticut állambeli Grotonba, az USA Tengeralattjáró Múzeumába. 
26.
Nautilus (1954)
1955 SR.N1
SR.N1 (Saunders-Roe Nautical) légpárnás hajó. 1955,december.12-én engedélyezték Christopher Cockerell brit mérnök légpárnás hajóra vonatkozó szabadalmát. 1959.június.11.-én hajtotta végre első próbaútját nyilvánosság előtt. Az SR.N1 volt az első gyakorlati légpárnás jármű.
A jármű saját kompresszora levegőt termel, és ez emeli a levegőbe a hajót, ezért lapos testüket erős gumiköpeny zárja körül. 
1962-ben állt szolgálatba az első utasszállító légpárnás.
27.
SR.N1 (1959)
1956
Anders Franzén a stockholmi kikötőben megtalálja a Vasa vitorlás hadihajó (1628) roncsait. 1961.-ben kiemelték a hajót.

1959 Lenin atommeghajtású jégtörő
A világ első atommeghajtású jégtörőhajóját a Lenint 1959.december.3.-án helyezték üzembe, ekkor a  a tengerészeti minisztérium kötelékébe került, ahol 1989.-ig szolgált. Vízkiszorítása: 19 000 t, hossz: 134 m, szélessége: 27,6 m, sebesség: 18 csomó,
2005-ben múzeumhajóvá alakították át.
28.
Lenin atomjégtörő (1959)
1960 Triton
1960 elején a két atomreaktorral felszerelt Triton tengeralattjáró új világrekordot állított fel, amikor 60 nap és 21 óra alatt megkerülte felmerülés nélkül a földet.
Az útvonal megtervezéséhez Ferdinánd Magellán 1519 és 1522 között véghezvitt Föld körüli útját vették alapul. 
29.
Triton (1960)
1961 Enterprise CVN 65
Az Enterprise CVN 65, a világon az első atommeghajtású repülőgép-hordozó 1961.november.25.-én állt szolgálatba. Vízkiszorítása: 93 500 t, hossz: 342,3 m, szélessége: 40,5 m, merülés: 11,9 m, sebesség: 30 csomó (56 km/h), hatótávolság: korlátlan.
2012.december 1.-én 50 év után kivonták az aktív szolgálatból. Teljes leszerelése után elbontják.
30.
Enterprise CVN 65 (1961)
1962 Savannah
Az amerikai NS Savannah teher-utasszállító óceánjáró, a világ első atommeghajtású kereskedelmi hajója. Nevét az SS Savannah-ról kapta, egy gőzös-vitorlásról, amely 140 évvel korábban elsőként gőzhajtást is használva szelte át az Atlanti-óceánt. 
Az NS Savannah rendeltetése szerint teher-utasszállító óceánjárónak épült, azaz az áruszállítás mellett számottevő létszámú utast is magával tudott vinni.
Napjainkban múzeumhajóként funkcionál.
31.
NS Savannah (1962)
1967 Queen elisabeth 2
Az RMS Queen Elizabeth 2 a Cunard Line hajózási vállalat óceánjárója volt, mely a Queen Elisabeth-et váltotta. 1967.szeptember.20.-án bocsátották vízre. Hossz: 293,5 m, szélesség: 32,03 m. 2004.november.5.-én átvette a leghosszabb szolgálati idejű hajó címet a vállalat RMS Aquitania nevű hajójától. 2008-tól szállodaként üzemel a Dubai
partoknál a Palm-szigetnél. A hajó életében megtett 5,6 millió tengeri mérföldet, részt vett 25 Föld körüli, és 801 transzatlanti úton, és ez idő alatt kb. 2,5 millió ember utazott a fedélzetén.
32.
A Queen Elisabeth 2 a Dubai kikötőben (2008)
1970
Thor Heyerdahl Ra I. expedíciója 1969-ben sikertelenül végződött. Azt szerette volna bebizonyítani, hogy jóval Kolumbusz előtt is megtehették elődeink ezt  az utat,
a Ra I papirusz nádhajó azonban 4000 km megtétele után szétesett. A Rá II. hajóval a marokkói Safi kikötőjéből indulva 1970-ben 57 nap alatt sikeresen eljutott Amerikába.

Egy Sumér hajóról másolt Tigris nevű nádhajóval 1970-ben az akarta bizonyítani, hogy az ókori Kelet népei kapcsolatban állhattak egymással. A hajóval Irakból Pakisztánba, aztán a Vörös-tengerhez vitorlázott, majd a térségben dúló háborúk elleni tiltakozásul Heyerdahl a dzsibuti partok előtt felgyújtotta a jó állapotban lévő hajót.
33..
Rá 2 (1970)
Forrásmunkák:
Marjai Imre: Hajómodellezés
Marjai Imre Pataky Dénes A hajó története
Dr.Balogh Tamás: A hajózás története /Tabló  sorozat/
Robin Hanbury-Tenison: Hetven felfedező utazás földön, vízen, levegőben
Marjai Imre: Nagy hajóskönyv
Marjai Imre: Felfedezések Könyve
Stefan Gulas Dusan Lescinsky: A vitorlás hajók története
Marjai Imre: Nagy kalózkönyv
Arnold Kludas: Hajók
Franco Giorgetti: Vitorlás hajók
Tony Gibson: Hajók enciklopédiája
Dr.Balogh Tamás: Hajózni szükséges!

Képek jegyzékei, felhasznált képek forrásai:
1.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/96/RMS_
Carpathia.jpg/1024px-RMS_Carpathia.jpg
2.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/HMS_Dreadnought_1906_
H61017.jpg
3.kép:  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/RMS_Lusitania_coming_
into_port%2C_possibly_in_New_York%2C_1907-13-crop.jpg
4.kép:  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Mauretania_-_Full_speed_ahead.jpg/250px-Mauretania_-_Full_speed_ahead.jpg
5.kép: https://iho.hu/img/repules_16_01/0118_ely/First_airplane_takeoff_from_a_warship.jpg
6.kép: https://iho.hu/img/repules_16_01/0118_ely/USS_Pennsylvania_-_First_airplane_landing.jpg
7.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Olympic_sea_
trials.jpg/1024px-Olympic_sea_trials.jpg
8.kép: http://fahajomodell.hu/rms-titanic-hajomodell.html#FotoGaleria[mixed]/4/
9.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/HMHS_
Britannic.jpg/1024px-HMHS_Britannic.jpg
10.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Map_of_the_Battle_of_
Jutland%2C_1916.svg/320px-Map_of_the_Battle_of_Jutland%2C_1916.svg.png
11.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/British_Battlecruiser_
HMS_Hood_circa_1932.jpg
12.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/HMS_Hermes_
1938.jpg/250px-HMS_Hermes_1938.jpg
13.kép: http://image.gyartastrend.hu/560x450/175796.jpg
14.kép: https://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/madison.com/content/tncms/
assets/v3/editorial/0/c9/0c9d8462-2350-11e6-9a97-6be59eaef5e5/57470b4bb91f3.image.jpg?resize=500%2C622
15.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/RMS_Queen_Elizabeth_
tugs.jpg
16.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/HMS_
Royal_Oak_%2808%29.jpg/250px-HMS_Royal_Oak_%2808%29.jpg
17.kép: http://www.bibl.u-szeged.hu/bibl/mil/ww2/kepek/ships/jpg/yamato1.jpg
18.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Bundesarchiv_Bild_193-04-1-26%2C_Schlachtschiff_Bismarck.jpg
19.kép:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Attack_on_
Pearl_Harbor_Japanese_planes_view.jpg/250px-Attack_on_Pearl_Harbor_Japanese_planes_view.jpg
20.kép: https://mult-kor.hu/image/article/index/20.%20szazad/battleship.jpg
21.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/NormandySupply_edit.jpg
22.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Zuikaku_at_Cape_
Engano.jpg/250px-
23.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Tirpitz_
trials_1941_h59668.jpg/300px-Tirpitz_trials_1941_h59668.jpg
24.kép: https://www.shootingpress.hu/wp-content/uploads/2020/09/missouri.jpg
25.kép: https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2016/06/Kon-Tiki.jpg
26.kép:  https://mult-kor.hu/image/article/main/.630x1260/53975.jpg?lavid=349248
27.kép: https://cdn.thingiverse.com/assets/74/6d/ac/a2/72/featured_preview_
e137120eac50ad28e4ba0da326a3ee31_-_Copy.jpg
28.kép: https://i2.wp.com/kidsnews.hu/wp-content/uploads/2018/12/1200px-RUS-2016-Murmansk-Icebreaker_Lenin_01.jpg?resize=945%2C480&ssl=1
29.kép: http://onthisday.blog.hu/media/image/triton.jpg
30.kép: https://www.historyonthenet.com/wp-content/uploads/2017/03/maxresdefault-1-1024x601.jpg
31.kép: https://m.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/walter/liners/1962_ns_savannah.jpg
32.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Queen_Elizabeth_
2.jpg/800px-Queen_Elizabeth_2.jpg
33.kép: https://mltnabos7zui.i.optimole.com/Ub9HqPg-HBPlYBKd/w:1024/h:1024/q:auto/https://captains.hu/wp-content/uploads/2020/05/ra-ii-captains-adria-kupa.jpg

Címkék:
hajózás, története, fejlődése, titanic, hajómodell, hajó, makett, hajómakett, hermes, dreadnought, lusitania, mauretania, birmingham, pennsilvania, carpathia, olimpic, britannic, jütland, hood, bremen, queen mary, queen elisabeth, royal oak, yamato, pearl harbor, muszasi, normandia, leyte, tirpitz, missouri, kon-tiki, nautilus, sr-n1, lenin, atomjégtörő, triton, enterprise cvn 65, savannah, rá-2,

Fa hajómodellek

Kézi készítésű hajómodellek, makettek egyedi igények szerint.

Leonardo da Vinci műszaki elképzelései, makett formájában


Elérhetőség

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

2360 Gyál Bocskai u.53.

Telefon: 06-30-096-5950
E-mail:  fahajomodell@gmail.com

Gyorslinkek

Hajómodellek, hajó makettek
Ágyú makettek
Leonardo Da Vinci makettek
 A hajózásról (hajózási tudástár)   
 YouTube videó csatornánk

Fahajómodell - Susányi Oszkár hajómodell készítő mester © 2015   Cím: 2360 Gyál Bocskai u. 53.   Tel: +36 (29) 345-319

FEL