fahajomodell.hu

Kézi készítésű, egyedi hajómodellek, makettek

3

Híres, nevezetes hajók rövid története: A-FMegosztom

Híres, nevezetes hajók rövid története

Híres, nevezetes hajók rövid története 1.rész (A-F)
(A hajózás története, fejlődése)
Adventure
Ez a 336 tonnás hajó Tobias Furneaux parancsnoksága alatt volt az egyik, a két hajó közül, mellyel Cook kapitány a második útjára elindult. Az út célja a feltételezett Terra Australis földrész felkutatása volt. Miután Cook a Tonga-szigetek érintése után a Resolutionnal délnek fordult, az Andventure már nem volt vele. A hajókat egy vihar választotta el egymástól. Furneaux, miután egy ideig hiába kereste Cook hajóját, haza vitorlázott.

Aemilliou
Ez a galleon a híres Tromp admirális zászlóshajója volt a 17. században.
1. 
Aemilliou (1639)
Ajax
Az Ajax angol fregatt 1770-ben készült el, amikor ágyúkkal felszerelve elhajózott első útjára Észak-Amerikába. 1786 telén Az atlanti-óceáni küldetésén jelentősen megrongálódott az erős viharban. Átmeneti javításokkal negyvenöt nap múlva elérte Skócia partjait. A károkat helyre hozták, s egy hónapra rá megkezdte a visszaútját Plymouthba. 1802 év végén az Ajax a földközi-tengeri brit flottában hajózott és részt vett Toulon ostromában.

Almádi vízibusz (magyar)
A 301-es sorozatú vízibuszcsalád tagjai a váci hajógyárban készültek alumínium hajótesttel 1956-1960 között. A gyártásuk óta eltelt hatvan év alatt összesen kilenc hajó teljesített szolgálatot a Balatonon. Napjainkra mindössze két példány maradt belőlük az Akali, és az Almádi.
2.
Almádi vízibusz Balaton (1960)
AM-31
Az 1980-as évek elején hat darabot rendszeresítettünk a Jugoszláviában gyártott AM aknamentesítő hajókból.
3.
AM-31 aknamentesítő hajó (1980)
America
Az America elnevezésű szkúnert George Steers tervezte és William Brown hajógyárában építették meg 1851-ben, kifejezetten azzal a céllal, hogy brit jachtok előtt nyerjen versenyeket. Ezt 1851. augusztus 22.-én diadalmasan meg is tette, amikor a Wight-szigeti Cowes előtt rendezett versenyen elnyerte a Királyi Jacht Hajóraj Kupáját.
4.
America (1851)
Amphion
1778-ban Fredrik Chapman tervei alapján építették a Djurgarden hajógyárban Stockholmban, a svéd III. Gusztáv részére, ezt a két árbocos vitorlást, de csatahajónak is használták, mint például a győzelmes svenskund-i, az oroszok ellen vívott csatában.
5.
Amphion (1778)
AN-2 aknásznaszád (magyar)
Az aknazárak telepítésére és felszedésére szolgáló AN 2, az AN-1 aknásznaszád továbbfejlesztett módosított változata. Már alumínium hajótesttel készült. A hajók építését 1952-ben kezdte el a Magyar Hajó- és Darugyár, könnyűfém szerkezetű hajókra szakosodott váci gyáregysége, a Dunai Hajógyár. A gyártás 1956-os beszüntetéséig 53 db-ot építettek.
A 60 cm merülésű, 10,5 tonna vízkiszorítású hajót Csepel D-613 dízelmotorral szerelték fel, melyek egy-egy hajócsavart hajtottak. A manőverezést két kormánylapát biztosította
Fegyverzetét egy db, a felépítmény középső részén állványon elhelyezett 12,7 mm-es légvédelmi géppuska alkotta. 1990-től a hajók többségét selejtezték.
6
AN-2 aknásznaszád (1952)
 Ann Mackim
1832-ben Baltimore-ban épült első klipper.
7.
Ann Mackim (1832)
Ariel
Angliában 1865 és 1870 között, a Kínából teát szállító klipperek között versengés folyt azért, hogy ki teszi meg a legrövidebb idő alatt az utat. 1868-ban az Ariel klipper nyerte meg az egyik leghíresebb "tea-klipper" versenyt, Kezmy kapitány vezetése alatt a Taeping vitorlás előtt. Londonból Sydnibe menet veszett oda a tengeren.
8.
A Taeping és az Ariel (1868)
Ark Royal
Az első galériával készült angol galleon 1587-ben épült. A hajótest vízvonal alatti finom vonalvezetése a gyorsaságban segítette, a kevésbé bástyaszerű orr és tat felépítmény a stabilitását növelte. Kevesebb, de nagyobb kaliberű ágyút hordott, a vitorlák feszesre, gyors reagálásúra szabták. 1636-ban süllyedt el a Temzén.
9.
Ark Royal (1587)
ÁN-1 ágyúnaszád (magyar)
1950.április.4-én állt ismét szolgálatba a PM-3, ezúttal ÁN-1 ágyúnaszád elnevezéssel. A 
33 m hosszú közel 4 m széles 1 m merülésű, 57 tonnás hajót két db 450 LE-s dízelmotor hajtotta. Fegyverzete 2 db 37 mm-es légvédelmi gépágyú és egy 82 mm-es aknavető volt. Utolsó parancsnoka Buczkó László volt. 1967-ben kiselejtezték, 1973-ban szétvágták.
10.
ÁN-1 ágyúnaszád (1950)
Beagle
A háromárbocos H.M.S Beagle 1817-ben épült. Eleinte part menti hajózásra használták, később különféle műszerekkel felszerelték tudományos megfigyelések végzésére.  1831. dec. 27-én a Beagle kihajózott Plymouthból (Anglia) egy hosszú útra, Az Atlanti- és a Csendes-óceán vizeire, fedélzetén a leghíresebb tudósok egyikével, Charles Darwinnal, aki az út során gyűjtött tapasztalatok és megfigyelések alapján kidolgozta híres elméletét az evolúcióról, majd erről megírta a "Fajok eredete"  című művét. A hajó pályafutása 1870-ben ért véget, mikor lebontották.
A képre kattintva, megtekintheti a hajóról készített hajó makettemet.
11.
Beagle (1817)
Bellona
A 74 ágyús hajó építését 1758-ban kezdték el Chathamban. 1760.február 19.-én bocsátották vízre és április 8.-án hajózott ki, hogy részt vegyen egy csatában, Best ostromában. Járt Nyugat-Indiában, Jamaicán, Barbadoson. Több mint ötven éves aktív szolgálat után 1814.-ben lebontották.
A képre kattintva, megtekintheti a hajóról készített hajómakettemet.
12
Bellona (1758)
Beloiannisz
A Beloiannisz utasszállító motorhajó, mely évtizedekig közlekedett a Balatonon, és ezáltal az egyik legismertebb hajó 1952-ben épült a Balatonfüredi Hajógyárban. Megépítésétől a Szent Miklós 2006-os forgalomba állásáig a legnagyobb balatoni személyszállító hajó volt, sokáig tartották a flotta "zászlóshajójának" is. 2003 óta nem közlekedik. Felújítás alatt áll.
13.
Beloiannisz (1952)
Berlin
A Berlin volt az első a charter fregattoknak, amelyet a Brandenburg Hajózási Társaságnál, Frederik Willem rendelkezésére bocsátottak. 20 db 24 fontos löveget hordott a fedélzetén. Zeelandban építették 1674.-ben, és a Brandenburg flotta részét képezte 1688.-ig.
14.
Berlin (1674)
Berrio
1497.július.8.-án indult el négy hajóval Vasco da Gama a keleti út megnyitására. Ezek egyike az 50 tonnás Berio volt. 1498. május.18.-án elért Indiába, Kalikutba.

Bismarck
A Bismarck csatahajót 1940.augusztus.24.-én állították szolgálatba. Vízkiszorítása: 50 900 t, Hossz: 250,5 m, szélesség: 36 m, merülés: 9,9 m. 1941.május.24.-én, pontos tüzüknek köszönhetően néhány perc leforgása alatt elsüllyesztették az angol Hood-ot. 
Két nappal később a Franciaország irányába tartó Bismarck csatahajót repülőgép-hordozóról indított torpedóbombázók támadták meg. Az egyik torpedó súlyosan megrongálta a hajó kormánylapátjait, aminek a következtében a csatahajó irányíthatatlanná vált. A megbénított Bismarck a helyszínre érkező brit egységekkel másnap reggel felvette a kilátástalan harcot. Két csatahajótól, valamint két nehézcirkálótól számos találatot kapott, és a súlyos sérülések következtében harcképtelenné vált, mire a legénysége 1941.május.27.-én elsüllyesztette.
15.
Bismarck (1940)
Blue Shadow
A kétárbocos vitorlás 1778-ban épült az America Hajóstársaság részére.
16.
Blue Shadow (1778)
Bounty
1784-ben épült Hull kikötővárosban 220 tonnás kereskedelmi hajóként. Három évvel később megvásárolta az Admiralitás. A kereskedelmi fregattot 1789-ben Bligh kapitány parancsnoksága alatt Tahiti szigetére küldték, hogy onnan meghonosításra kenyérfákat szállítson Nyugat Indiába. A Tahitiból való távozás után, egy fiatal hadnagy, Christian Fletcher vezetésével lázadás tört ki a hajón, 1789.április 28.-án. A kapitányt a hozzá hű 18 emberével együtt, fegyvertelenül egy csónakba rakták a nyílt tengeren. Bligh ekkor nagy tengerész bravúrt vitt végbe: hihetetlen nehézségek árán, sok ezer kilométert megtéve a Csendes-óceánon, elért Batáviába, majd onnan hazatért Angliába. A lázadók visszatértek Tahitiba, egy részük ott letelepedett, más részük pedig a Bountyn, tahiti nőkkel együtt tovább vitorlázott, és egy lakatlan, Pitcairn szigetén telepedett le. Leszármazottaik még ma is élnek a szigeten.
A hajó makettje a képre kattintva megtekinthető.
17.
Bounty (1784)
Bőgős hajó
A bőgőshajó az orrtőkéjére faragott csiga alakú, a nagybőgő nyakára emlékeztető díszről kapta a nevét. Nevezték még tetejes, vagy búzás hajónak is. Mint a legutóbbi nevéből is kiderül elsősorban búzaszállításra használták. A magyar kereskedők bejárták vele a Duna csaknem teljes szakaszát, Regensburgtól egészen a delta torkolatig. A fénykora a búzakonjunktúrával a 19. század közepére esett. Ebben az időben több ezer bőgőshajó járta a magyarországi folyókat. Sokan tekintélyes vagyont gyűjtöttek össze a szállítással. Jellemző példa rá Tímár Mihály, Jókai Mór Az aranyember című művének főhőse, aki a Szt. Borbála nevű bőgőshajón kezdte felfelé ívelő pályafutását.
A képre kattintva, megtekintheti a hajóról készített hajó makettemet.
18.
Bőgős hajó (1850)
Brederodé
1653.augusztus.10.-én a holland-angol háborúk e híres csatájában, Tromp hajójának a Brederodénak ellőtték a főárbocát. Maga Tromp is halálos sebet kapott. A vezetést Evertsen tengernagy vette át. A csata holland vereséggel végződött.
19.
Brederode (1653)
Bremen
1929-ben a német, SS Bremen volt az első olyan óceánjáró, amelyet alkalmassá tettek repülőgépek fogadására-kiszolgálására. A hajón egy német Heinkel He-12 gyártmányú hidroplánt helyeztek el, amely egy nagy teljesítményű katapult segítségével tudott elindulni. A kikötő előtt kb. 800 km-rel indítottak útnak, így a postát a címzettek 24 órával a hajó érkezése előtt vehették kézhez.
20.
SS. Bremen (1929)
Britannia
1840-ben kezdte meg járatait a Britannia, az első menetrend szerinti postahajó.
21.
RMS. Britannia (1940)
Britannic
A HMHS Britannic (HMHS=His Majesty's Hospital Ship, vagyis őfelsége kórházhajója) a White Star Line társaság harmadik Olympic osztályú hajója volt. 
Illetőségi kikötő: Liverpool, Egyesült Királyság, építés kezdete: 1911.november 30, vízre bocsátás: 1914. február 26, szolgálatba állítás: 1915.december 23.-án, sorsa: 1916. november 21-én reggel 8:12-kor aknára futott a Kea-csatornánál, majd elsüllyedt.
Megmenekültek száma: 1038 fő, áldozatok száma:30 fő.
Vízkiszorítás: 48 158 t, hossz: 269,1 m, szélesség: 28,6 m, merülés: 10,5 m, hajtómű: két négyhengeres gőzgép a két külső hajócsavarhoz, egy alacsony nyomású gőzturbina a középső hajócsavarhoz, két háromágú és egy négyágú hajócsavar, teljesítmény: 50 000 LE, utazósebesség 21 csomó (38,9 km/h), végsebesség: 23 csomó (42,6 km/h)
Átalakítás a Titanic katasztrófája után:
A vízzáró falakat a B fedélzetig építették, 46 mentőcsónakot kapott, köztük négy motorosat. Ez a hajó 7 elárasztott rekesszek is úszóképes volt. Az acéllemezeket a hajó oldalán két szegecssorral rögzítették. 
22.
HMHS. Britannic (1915 december 23).
Burchio
A Buchio egy lapos fenekű hajó, melynek feladata az áruszállítás volt a delta torkolatokban, a parti vizeken, valamint a Pó folyón. Biztonságos volt vele sekély vizeken hajózni. Hagyományosan fából készült. A hajó gerincét, valamint bordáit tölgyből, a palánkokat, illetve a fedélzetet pedig vörös- vagy lucfenyőből készítették. Jellemzője volt a két csonka vitorla egy elől és egy hátul. 20-35 méteres hosszúságban készítették. A hajó fedélzetén kialakítottak egy íves, nagy rakodónyílást, melynek teteje szakaszosan leemelhető volt. Szállítási kapacitása 80-250 tonna között mozgott. Napjainkban úszó éttermek üzemeltetésére használják.
A képre kattintva, megtekintheti a hajóról készített hajó makettemet.
23.
Burchio (1830)

Caesar római gálya
Ez a tipikus római gálya a i.e. I. században jelent meg. Az erős, robusztus, ám kecses fedélzet, tágas keelbased fa hajótest, palánkolt és zárt fedélzetes. A farok támasz egy hattyú nyakát és fejét utánozta. Egy keresztvitorlával is rendelkezett.
24.
Caesar római gálya (i.e.1.század)
Cacafuego
Ezt az aranyakat szállító hajót rabolta ki Drake kapitány, miközben másodiknak kerülte meg a Földet 1578 és 1580 közötti időben.
25.
Cacafuego (1579)
Carpathia
Az RMS. Carpathia gőzös a Cunard Line hajózási társaság személyszállító hajója 1903-tól 1918-as elsüllyesztéséig.
A hajó építésének a kezdete: 1902. augusztus 6, vízre bocsátás: 1903.április 22, szolgálatba állítás: 1903.május 5, szolgálat vége: 1918 július 19.
Hossza: 164,58 m, szélesség: 18 m, összsúly: 8 600 tonna, férőhelyek száma at 1905-ös átépítés után: 2550 fő.
1903/1904-ben a téli hónapokban (novembertől májusig) a Trieszt- New York, (magyar kivándorlókat szállított), majd májustól  Liverpool-New York útvonalat járta. A Carpathia a továbbiakban a nyári hónapokban az észak-atlanti úton, a téli hónapokban a New York- Földközi - tenger útvonalon járt.
1905-ben a hajót átépítették, hogy több utast tudjon szállítani.
Az első világháborúban szállítóhajóként funkcionált. 1918. július 19-én az U-55-ös német tengeralattjáró megtorpedózta az ír partoktól délre a Kelta-tengeren.
Két és fél óra alatt elsüllyedt, de addigra már 215 személy a mentőcsónakokban volt. A gépházban 5 fő a második torpedó után életét vesztette, mindenki más megmenekült.
Híressé válásának okai: A hajó parancsnoka Arthur Henry Rostron kapitány értesülve a Titanic balesetéről, felé fordította a hajóját és a szolgálati sebesség helyett maximális sebességgel (14 csomó 26 km/h helyett 17 csomóval 31,5 km/h) közeledett felé. Ekkor a két hajó távolsága 93 km volt. Az út 3,5 órába került, hajnali négy órakor érkezett a helyszínre. Ekkorra a Titanic elsüllyedt.
A fedélzetére 705 utast és tengerészt vett fel.
A hajó magyar származású orvosa Dr. Lengyel Árpád irányította a túlélők ellátását. Hamar megtelt a Carpatia kórterme, nem csak a hipotermia miatt, törést és zúzódást is sokan szenvedtek, akiket kollégáival együtt fáradhatatlanul ápoltak New Yorkig. 1912.április 18-án este, zuhogó esőben érkezett a gőzös a kikötőbe. Több ezer ember várta őket. Nemsokára a legénység minden tagját, mindenhol, minden kikötőben hősnek tekintették.
26.
Carpathia (1905)
Catarino da Monte Sínai
A portugál, a nagy, késői karakk típus képviselője. A hajó a főfedélzet alatt két fedélzettel volt ellátva. A taton négy elől pedig három fedélzetet viselt. Négy árboccal volt ellátva.
27.
Catarino Da Monte Sínai (16.század)
Cocca Anseatica
15. századi kereskedelmi vitorlás volt.
28.
Cocca Anseatica
Cutty Sark
Az angol kompozit építésű klipperek tökéletes példája. Az eredetileg tea-klippernek épült hajó volt a leghosszabb ideig szolgálatban (75 évig). 1869-ben készült a Scott és Linton cégnél, Dumbartonban. Az ausztráliai gyapjú szállításában vett részt, majd portugál szolgálatba került és 1922.-ig járta a tengereket. A muzeális értékű hajót Greenwichben őrizték, azonban sajnálatos módon 2006 májusában leégett. A hajó hossza 67 m, szélessége 11 m, térfogata 963 brt, teljes vitorla felülete háromezer négyzetméter, csúcssebessége 18 csomó.
29.
Cutty Sark (1869)
Christopher of the Tower
Az első angol hajó, melyet ágyúval szereltek fel 1338-ban. Elhelyezésükre az elő- és a hátsó bástyákat használták.

Conception
A spanyol szolgálatban álló Fernando Magellán kis flottájához tartozott ez a 90 tonnás hajó, melyekkel 1519.szeptember.20.-án hagyta el San Lucar de Barrameda kikötőjét azzal a céllal, hogy átjárót találjon a dél-amerikai kontinensen. A délen megtalált tengerszorosból kijutva, nekivágtak az ismeretlen tengernek, melyet Magellán nevezett el Csendes-óceánnak.

Constitution
Amerikában a bostoni hajógyárban 1797 október.21.-én került vízre bocsátásra az 54 ágyús és 1576 tonnás U.S.S Constitution. A mai napig aktív állományú. Minden év július 4.én végigvitorlázik a bostoni kikötőn.
A hajómodell a képre kattintva  megtekinthető.
30.
Constitution metszet (1797)
Couron
Ez volt az első nagy hajó, melyet kizárólag franciák terveztek és építettek. Richelieu bíboros rendelkezése alapján a munkával a híres hajóépítő mestert Dieppe-i Charles Morieur-t bízták meg. A hajó építését 1636.-ban fejezték be a La Roche Bernard hajógyárban. Az egyike volt a legismertebb korabeli hajóknak.
31.
Couron (1636)
CSSZ-1 csapatszállító (magyar)
A II. világháborúban Bátánál elsüllyesztették. 1951-ben kiemelték a Dunából, majd feljavították.
2002-ben leszerelték.
32.
CSSZ-001 csapatszállító. (1951)

Debrecen ex Kassa folyami-tengeri hajó (magyar)
A Debrecen, korábban Kassa folyami-tengeri hajót 1939-ben bocsátották vízre. Vízkiszorítása: 580 t, hossz: 77,3 m, szélesség: 9,86 m, merülés: 6 m. A hatvanas évekig a Duna, illetve a Fekete- és Földközi-tenger kikötői között közlekedett, majd 30 éven át műhelyhajóként használták az Újpesti-öbölben. 2002-ben a Zoltán Alapítvány felújíttatta, azóta rendezvényhajóként a Budapesti Duna-part állandó vendége.
33..
Debrecen ex Kassa (1939)
Derfflinger
A 17. században épült. A német Kurfuerstentum Bardenburg flottához tartozott. Részt vett a spanyol örökösödési háborúban (1701-1714). A hajó Georg von Derfflinger lovassági tábornok tiszteletére kapta a nevét, aki 1675-ben a Fehrbelin csatában győzelmet aratott a svédek ellen.
34.
Derfflinger (1675)
Discovery 
Cook kapitány harmadik útján, 1776-ban ez volt az egyik a két hajó közül, melyekkel útra kelt. Ezúttal az észak-nyugati átjáró megkeresése volt a cél. 
35.
Discovery (1776)
Dolphyn 
Kétárbocos ketch vitorlázatú hajó. 1750-ben bocsátották vízre, 10 ágyúval és 6 culverinnel felszerelve. 

Dreadnought
1906-ban lépett szolgálata a világ első modern csatahajója a Dreadnought (Rettenthetelen). Minden tekintetben fölülmúlta kortársait, azoknál nagyobb méretű, összehasonlíthatatlanul erősebb fegyverzetű és páncélzatú, egyszersmind gyorsabb, forradalmian új hadihajó. Hossza: 160 m, szélessége 15 m, merülése 8 m, vízkiszorítása:18420 t. 
36.
Dreadnought (1906)
Emerillon 
I. Ferenc megbízásából 1535-ben indult útnak Jacques Cartier saint-malói tengerész az északnyugati átjáró felkutatására három hajóval. Ezek egyike volt az Emerillon.

Endevour 
Whitby városában bocsátották vízre 1764-ben, mint szénszállító barkot. Hamarosan megvásárolta az Admiralitás. Ezzel a hajóval utazott James Cook, egy tudósokból álló csoporttal a fedélzetén 1768-ban Tahiti szigetére, hogy megfigyeljék a Vénusz Nap előtti elvonulását, továbbá, hogy létezik-e a déli kontinens. 
37.
Endevour (1764)
Enterprise 
A kétárbocos Enterprise-t Marylandban (USA) építették 1799-ben. Részt vett Tripolitan elfoglalásában 1801-ben. 
38.
Az Enterprise elfoglalja a Tritolitan Corsairt (1801)
Enterprise CVN 65
Az Enterprise CVN 65, a világon az első atommeghajtású repülőgép-hordozó 1961.november.25.én állt szolgálatba. Vízkiszorítása: 3500 t, hossz: 342,3 m, szélessége 40,5 m, merülés: 11,9 m.
39.
Enterprise CVN-65 (1961)
Falmouth 
1752-ben Angliában (Blackwall-ben) bocsátották vízre az 500 tonnás hajót. 1764-ig volt szolgálatban, ami idő alatt öt utat teljesített az East India Company-nek. 1766-ban a hatodik útján hajótörést szenvedett. 
40.
A Falmouth hajó, metszete (1752)
Fecske szárnyashajó (magyar)
A Fecskét, az első magyar szárnyashajót 1963 őszén a Váci Dunai Hajógyárban bocsátották vízre, és a Budapest-Mohács szakaszon megkezdődött a tesztüzem. 1964-ben a Budapesti Nemzetközi vásáron nagy sikerrel mutatkozott be. A fejlesztést 1964-ben leállították. Az egykori Szovjetunióba szállított termékeket az orosz fél egyebek mellett szárnyashajókkal kívánta ellentételezni, így a fecske sorozatgyártására már nem volt szükség. Hazánkba érkezett a három Rakéta, azaz Sirály típusú szárnyashajó. 1968-ban a Fecskét megfosztották szárnyaitól, átépítették hagyományos kis merülésű vízkiszorításos hajónak, és átminősítették 311-típusú vízibusznak.
A hordszárnyas (vagy szárnyashajó) a hajótest vízvonal alatti részén kialakított szárnyprofilok segítségével kiemelkedik a vízből, és a további sebességnöveléssel már csak a hordszárny által keltett víz-közeg ellenállást kell a hajtásnak legyőznie, ezáltal a hajó még nagyobb vízfelszíni sebességet képes elérni.
41.
Fecske (1963)
Flower de Luce 
Az angolok is építettek galeaszokat. Alacsonyabb felépítményeket hordott, mint a kor vitorlásai. A 16.században épült.

Flying Cloud
Donald McKay által tervezett, Kelet-Bostonban 1851-ben megépített Flying Cloud (Repülő felhő) a leggyorsabb amerikai klipper volt. Legelső útján a NewYork-San Franciscói utat 1854-ben a Horn-fok körül 89 nap alatt tette meg.
A hajó makettje a képre kattintva megtekinthető.
42.
Fying Cloud (1851)
Frieden 
A német Frigyes Vilmos a Nagy választófejedelem ismerte fel, a Hansa városok hanyatlása után, a tengeri kereskedelem fontosságát. A hajó 1682-ben épült. 

Friedrich Willhelm zu Pferde 
Német fregatt. 1660 és1661 között építették. Számos hajóúton vett részt. 1685-ben Pöllau-ból Emdenbe, 1691 szeptemberében a Derfflinger kísérőhajójaként Emdenből Shetland szigetekre utazott Jean Le Sage kapitány vezetésével. 1692-ben Emdenből Guineára hajózott. Ebben az időben Bardenburg Háborúban állt Franciaországgal. 1692 okt.30.-31. éjszakáján három francia hajó támadta meg, és az első ágyútűz alkalmával JeanLe Sage kapitány életét vesztette, a hajó pedig kigyulladt. 
43.
Friedrich Wilhelm zu Pferde (1660)
Friesland 
Másodosztályú hajó volt 80 ágyúval felszerelve. 1663 körül épült. Hollandia United Provinces nagy flottájához tartozott.
44.
Friesland (1663)
Forrásmunkák:
Marjai Imre: Hajómodellezés
Marjai Imre Pataky Dénes A hajó története
Robin Hanbury-Tenison: Hetven felfedező utazás földön, vízen, levegőben
Marjai Imre: Nagy hajóskönyv
Marjai Imre: Felfedezések Könyve
Stefan Gulas Dusan Lescinsky: A vitorlás hajók története
Marjai Imre: Nagy kalózkönyv
Arnold Kludas: Hajók
Franco Giorgetti: Vitorlás hajók
Tony Gibson: Hajók enciklopédiája
Marjai Imre: Készítsünk hajómodellt
Tóth Kálmán: Vitorlázás
Somoskői Ernő: Élethű versenyhajómodellek építése

Képjegyzék, a felhasznált képek forrásai:
1.kép: https://i.pinimg.com/originals/c6/52/ec/c652ec633c8f557010a2680db5eac5af.jpg
2.kép: https://leszejovojuk.hu/wp-content/uploads/2017/02/PICT3879a-768x576.jpg
3.kép: https://hajozas.hu/wp-content/uploads/2019/03/AM31-Hadihajos-Kikepzes-Budapest-Duna-2019Tavasz-HAJOZASHU-dronfoto20-1024x576.jpg
4.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/The_America_
Schooner_Yacht_-_New_York_Yacht_Club.jpg/800px-The_America_Schooner_Yacht_-_New_York_Yacht_Club.jpg
5.kép: https://rzso.impulzus.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/12/DSC07008.jpg
6.kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0005/26702_n.jpg
7.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Ann_McKim_%281833%29.jpg
8.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Taeping_and_
Ariel.jpg/1024px-Taeping_and_Ariel.jpg
9.kép: https://i.imgur.com/9EzBKx1.jpg
10.kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0021/25831.jpg
11.kép: http://fahajomodell.hu/hms-beagle-hajomodell.html
12.kép: http://fahajomodell.hu/hms-bellona-hajomodell.html
13,kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0021/23395.jpg
14.kép: https://www.scalemates.com/products/img/6/6/4/1092664-29191-81-pristine.jpg
15.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Bundesarchiv_Bild_193-04-1-26%2C_Schlachtschiff_Bismarck.jpg 
16.kép: https://www.modelerscentral.com/images/sendbinary.asp?path=imagesDB/products/Ship-Model-Mamoli-Blue-Shadow.jpg&maxwidth=470
17.kép: http://fahajomodell.hu/hms-bounthy-hajomakett-nyitott-2.html
18.kép: http://fahajomodell.hu/bogoshajo-hajomodell.html
19.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/De_Vlieger%2C
_Brederode_off_Hellevoetsluis.jpg/800px-De_Vlieger%2C_Brederode_off_Hellevoetsluis.jpg
20.kép: http://image.gyartastrend.hu/560x450/175796.jpg
21.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/RMS_Britannia_1840
_paddlewheel.jpg
22.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/HMHS_Britannic.jpg/1024px-HMHS_Britannic.jpg
23.kép: http://fahajomodell.hu/burcio-hajomakett.html
24.kép: https://static2.vitorlasvilag.hu/wp-content/uploads/2010/06/R770.jpg
25.kép: https://m.blog.hu/ju/juharizsuzsanna/image/2015-05/egynao.jpg
26.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/96/RMS_
Carpathia.jpg/1024px-RMS_Carpathia.jpg
27.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/NanbanCarrack.jpg
/800px-NanbanCarrack.jpg
28.kép: https://www.euromodel-ship.com/eng/images/copia-di-fg3.png
29.kép: https://d3d00swyhr67nd.cloudfront.net/w944h944/collection
/LSE/CST/LSE_CST_LDCST_2_004_49-001.jpg
30.kép: http://fahajomodell.hu/uss-constitution-metszet.html
31.kép: https://www.sailboatmodel.info/la_couronne_1636/img_1.jpg
32.kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0002/17486.jpg
33.kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0829/25254.jpg
34.kép: http://www.shipmodell.com/index_files/SHIPMODELL_DERFFLINGER.htm
35.kép:  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/HMS_
Discovery_1789_Vancouver.jpg/300px-HMS_Discovery_1789_Vancouver.jpg
36.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/HMS_
Dreadnought_1906_H61017.jpg/250px-HMS_Dreadnought_1906_H61017.jpg
37.kép: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2018/09/HMS_Endeavour_20340350738-800x752.jpg
38.kép: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/EnterpriseTripoli.jpg
39.kép: https://www.historyonthenet.com/wp-content/uploads/2017/03/maxresdefault-1.jpg
40.kép: https://collections.rmg.co.uk/mediaLib/855/354/j8710.jpg
41.kép: https://www.hajoregiszter.hu/hk3/0021/17104.jpg
42.kép: http://fahajomodell.hu/uss-flying-cloud-hajomakett.html
43.kép: https://www.modelships.de/Verkaufte_Schiffe/Friedrich_Wilhelm_z_Pf/
FriedrWilh,%20Ansicht%20Rumpf%20v%20STB%20vorn,gr.jpg
44.kép: https://www.modelwereld.eu/images/productimages/big/mv24.jpg

Címkék:
híres, nevezetes, vitorlás, története, hajózás, fejlődése, hajók, adventure, vitorlás, hajó, hajómodell, hajómakett, makett, aemilliou, vízibusz, am-31, aknamentesítő, america, amphion, an-2, aknásznaszád, ann mackim, taeping, ariel, ark royal, án-1, ágyúnaszád, beagle, bellona, belloiannisz, berlin, berrio, bismarck, blue shadow, bounty, bőgős hajó, brederode, bremen, britannia, britannic, burchio, cacafuego, carpathia, cutty sark, conception, constitution, couron, cssz-1, csapatszállító, debrecen, ex, kassa, discovery, dreadnought, endevour, enterprise, cvn-65, falmouth, szárnyashajó, fecske, flying cloud, Friedrich Wilhelm zu Pferde, friesland,

Fa hajómodellek

Kézi készítésű hajómodellek, makettek egyedi igények szerint.

Leonardo da Vinci műszaki elképzelései, makett formájában


Elérhetőség

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

2360 Gyál Bocskai u.53.

Telefon: 06-30-096-5950
E-mail:  fahajomodell@gmail.com

Gyorslinkek

Hajómodellek, hajó makettek
Ágyú makettek
Leonardo Da Vinci makettek
 A hajózásról (hajózási tudástár)   
 YouTube videó csatornánk

Fahajómodell - Susányi Oszkár hajómodell készítő mester © 2015   Cím: 2360 Gyál Bocskai u. 53.   Tel: +36 (29) 345-319

FEL