Vasa vitorlás hajó története
 
A Vasa hadi gallion története:
  A VASA II. Gusztáv Adolf svéd király megrendelésére épült, a holland Henrik Hybertszoon irányításával, aki a hajó építése közben meghalt, fejében a tervekkel. A svéd király személyesen vett részt a hajó tervezésében. Az építés megkezdése után rendelt el számos módosítást, amelyek miatt jelentősen megemelkedett a hajó súlypontja. Plusz egy ágyúfedélzetet építettek be, és megnövelték az ágyúk kaliberét is. 1628. augusztus 10.-i hivatalos próbaútján a stockholmi kikötőben felborult, amikor vitorláiba belekapott a szél és az ágyúsorok nyitott lőrésein keresztül beömlött a víz. 
  
  A hideg és iszapos vízben a hajótest épségben megőrződött. 1961-ben kiemelték és múzeumba került. A kiemelés után derült fény arra, hogy a hajó jobb és bal oldalán dolgozó ácscsapatok valószínűleg nem egyforma mérőrudat használtak. Az egyik oldalon svéd lábban (12 col) a másikon amszterdami lábban (11 col) mértek, ami aszimmetrikus formát és tömegeloszlást okozott, tovább rontva a már egyébként is rossz stabilitást.
  
  
 
 
A hajómodell méretarány: 1:100
 
                      hossza:        70 cm
 
                      szélessége: 22 cm
 
                      magassága: 60 cm
 
 
 
Képgaléria a hajó makettről: