Dzsunka hajó története
A Dzsunka története:
A dzsunka Távol-Kelet hajózásának jellemző hajótípusa. A kínai dzsunkák az 5-6. században jelentek meg.
A nagy vitorlafelületek, mint irdatlan elefántfülek a legkisebb szélmozgásra is meglebbentek. Viharban a többszörös keresztrúddal laposra feszített vitorlák, engedelmesen simulnak az árbochoz, hátszélben éppen úgy, mint szorosan a szélhez préselődve. Egyszerű futókötélzetükkel kitűnően kezelhetők. Ahány keresztrúd feszíti a vitorlát, annyi kötélnyakló osztja el az árbocra nehezedő terhelést. Reffelésük is egyszerű: a vitorlafelületet úgy csökkentik, hogy fokozatosan lejjebb engedik. Alul a fölösleges rész harmonikaszerűen összecsukódik és egy t-alkú bakhoz kötik le a leengedett részt. A fedélzeten elhelyezett kötélcsörlőkkel tekerik fel, illetve eresztik le a vitorlák ejtőkötelét.
A dzsunka alakja a kezdetektől a helyi körülményekhez idomult.
A Jangcétól északra a partot lapos földnyelvek, homokpadok uralják, ezért itt a lapos fenekű, széles orrú, szögletesebb formájú dzsunka alakult ki. A vitorla, álló téglalap alakú, vagy denevér-(szárnyas) vitorlával rendelkezik.
A Jangcétól délre Kína partvonalát számtalan sziget és természetes kikötőhely tagolja. Ebben a térségben ritkán kellett a hajót partra vontatni, ezért itt a hegyes orrú, mély járású változat honosodott meg. Az itteni dzsunka kevésbé zömök, mint az északi társa.
Az európai hajótípusokkal ellentétben az árbocoknak nincsenek oldalfeszítő és tarcskötelei, így a vitorlákat bármely irányban el lehet forgatni. A hajó így a vitorla bevonása nélkül is megtud állni, csak a vitorla síkját kell a szél irányba állítani.
További jellegzetessége, hogy a hajótestben a fedélzet alatt, a hajó hossztengelyére keresztben, vízzáró falakkal rekeszeket hoztak létre. Amennyiben a hajó léket kapott, akkor csak a sérült kamra került víz alá. Előnyei ellenére, a vízhatlan rekeszek ötletét az európaiak, csak jelentős késéssel , a 19.században vették át.
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Dzsunka
A hajótestet tibeti szerzetesek készítették. A vitorlázat és a kötélzet az én munkám.
A hajómakett méretaránya: 1:50
hossza: 71 cm
szélessége: 20 cm
magassága: 71 cm
Képgaléria a hajó makettről: