Vitorlás hajó fajtái
Vitorlás hajó típusok, hajók fajtái
Osztályozás ágyúk száma szerint:
Sorhajók
1. osztályú sorhajó: 100-120 ágyús, három ütegfedélzetes, 32-24-12 fontos ágyúkkal. A franciáknál 36 fontos ágyú volt, a 32 helyett.
2. osztályú sorhajó: min.90 ágyús, 3 ütegfedélzetes, 32-18-12 fontos ágyúkkal.
3. osztályú sorhajó: min.74 ágyús két ütegfedélzetes, 32-24 fontos ágyúkkal. A sorhajók gerincét ez adta.
Sorhajók:
A Victory képre kattintva, megtekintheti a hajóról készített hajómodellemet.
H.M.S. Victory (1765) angol Man O' War (1715) spanyol Achille (1804) francia
104 ágyús 94 ágyús 74 ágyús
Fregatt
A 18. század közepén ágyúinak száma 28-44 ágyús (az ágyúk száma korok szerint változott), háromárbocos, két ütegfedélzetes, 12 vagy később 18 fontos ágyúkkal. Nagyon gyors járatú hajó volt, mert kisebb méretei ellenére is a sorhajókhoz hasonló nagyságú vitorlázattal szerelték fel.
A képre kattintva, megtekintheti a hajóról készített hajómodellemet.
4.
H.M.S.Pandora (1790)
Korvett
Eredetileg a 18. és 19. századi teljes vitorlázatú, de a fregattnál kisebb 5.-6. osztályú hadihajókat nevezték így. Egyetlen ágyúsorukat a fedélzetükön hordozták. Vízkiszorításuk 200-400 tonnás volt. Fegyverzetük 10-30 ágyúból állt. Elsősorban felderítésre, megfigyelésre, kapcsolattartásra használták.
A képre kattintva, megtekintheti a hajóról készített hajó makettemet.
5.
H.M.S. Bounty (kereskedelmi hajónak épült, de a fegyverzete és a vízkiszorítása alapján korvettnek minősíthető) /1789/
A vitorlázatuk elrendezése és formája alapján:
A tall ship kifejezés nem egy hajótípust takar, hanem a vitorlás hajók bizonyos körét értjük alatta. Szorosabb értelemben a klasszikus keresztvitorlázatú hajók tartoznak ide, de ugyancsak ide soroljuk a hagyományos gaff hosszvitorlázattal rendelkező vitorlásokat is, még akkor is, ha keresztvitorlákat egyáltalán nem hordanak.
Teljes vitorlázatú hajó
Három- vagy többárbocos vitorlás hajó, minden árbocán keresztvitorlázattal, a hátsó árbocon gaffos hosszvitorlával, felette keresztvitorlával, az árbocok között tarcsvitorlákkal.
6.
Bark
A bark három- vagy többárbocos vitorlás hajó, a hátsó árboc kivételével minden árbocán kereszt vitorlázattal, a hátsó árbocon csak gaffos hosszvitorlával és csúcsvitorlával, az árbocok között tarcsvitorlákkal.
7.
Barkentin
A szkúner egyik barkváltozata. Háromárbocos vitorlás hajó, kizárólag csak az első árbocán hord keresztvitorlázatot, a fő- és a hátsó árbocon csak gaffos hosszvitorlával és csúcsvitorlával van felszerelve. Az elő- és főárboca között tarcsvitorlát visel.
8.
Brigg
Kétárbocos vitorlás hajó, mindkét árbocán keresztvitorlázattal, a főárbocon gaffos hosszvitorlával, az árbocok között tarcsvitorlával.
9.
Brigantin
Kétárbocos vitorlás hajó, csak az előárbocán keresztvitorlázattal, a főárbocon gaffos hosszvitorlával és csúcsvitorlával.
10.
Szkúner
Két-vagy többárbocos vitorlás hajó. Minden árbocán gaffos hosszvitorlával és csúcsvitorlával. A topsail szkúner emellett az előárbocán keresztvitorlázatot is visel és a hátsó árboca a magasabb.
Topsail szkúner Klasszikus szkúner Scottish Maid szkúner
Ketch
Kétárbocos vitorlás, abban különbözik a szkúnertől, hogy az első árboca a magasabb. Gafffos, vagy bermuda hosszvitorlázattal szerelik fel.
14.
Ketch
Kutter
Egyárbocos vitorlás, gaffos vagy bermuda hosszvitorlázattal, és két vagy több orrvitorlával.
A szlúp egyárbocos kishajó, gaffos vagy bermuda fővitorlával és egy orrvitorlával.
15.
16.
Kutter vitorlás Szlup vitorlás
Egyéb vitorlások:
Lugger vitorlázat.
17.
Lugger vitorlázat
Dzsunka
Jellegzetessége a bambuszrudakkal merevített gyékényvitorla, és a hosszan hátranyúló tat.
Ez a típus Kína partjai mellett ma is használatban vannak.
18.
Dzsunka
Felucca
19.
Felucca (napjainkban is használják a Níluson)
Gályák típusai
20.
21.
Egy evezősoros római gálya Két evezősoros római gálya (diera)
22.
Három evezősoros római gálya (triremis)
A fentieken kívül ismeretesek még a hajótest formája alakja szerint az alábbi fontosabb hajótípusok:
liburna, drómon, nef, kogge, cocca, hulk, karavella, karakk, fleute, galleon, hadi gallion, klipper.
Ezeket a hajótípusokat megtalálja a "hajózás története" oldalaimon.
Forrásmunkák: Marjai Imre: Hajómodellezés
Marjai Imre Pataky Dénes: A hajó története
Marjai Imre: Nagy hajóskönyv
Stefan Gulas Dusan Lescinsky: A vitorlás hajók története
Arnold Kludas: Hajók
Franco Giorgetti: Vitorlás hajók
Tony Gibson: Hajók enciklopédiája
Marjai Imre: Készítsünk hajómodellt
Tóth Kálmán: Vitorlázás
Képjegyzék, felhasznált képek forrásai:
1.kép: http://fahajomodell.hu/hms-victory-hajomakett-2.html#FotoGaleria[mixed]/1/
2.kép: https://lemil.blog.hu/2017/05/16/vendegposzt_hadihajo-tipusok_besorolasa
3.kép: https://lemil.blog.hu/2017/05/16/vendegposzt_hadihajo-tipusok_besorolasa
4.kép: http://fahajomodell.hu/hms-pandora-hajomodell.html#FotoGaleria[mixed]/0/
5.kép: http://fahajomodell.hu/hms-bounty-hajomakett-1.html#FotoGaleria[mixed]/1/
6.kép: https://salt.org.hu/iskolahajok/
7.kép: https://salt.org.hu/iskolahajok/
8.kép: https://salt.org.hu/iskolahajok/
9.kép: https://salt.org.hu/iskolahajok/
10.kép: https://salt.org.hu/iskolahajok/
11.kép: https://salt.org.hu/iskolahajok/
12.kép: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szk%C3%BAner#/media/F%C3%A1jl:ATENE_im_Fjord_unter_Segeln.jpg
13.kép: https://docplayer.hu/89197295-Vizi-kozlekedes-keszitette-szucs-tamas.html
14.kép: http://jollyroger.5mp.eu/web.php?a=jollyroger&o=GpuztuEbnS
15.kép: https://salt.org.hu/iskolahajok/
16.kép: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szl%C3%BAp
17.kép: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lugger
18.kép: https://hu.wikipedia.org/wiki/Dzsunka
19.kép: https://bencsik.rs3.hu/uploads/viaje_630.jpg
20.kép: https://bencsik.rs3.hu/uploads/pentacontere_romaine.gif
21.kép: https://bencsik.rs3.hu/uploads/quinquereme_rome_imper.gif
22.kép: https://bencsik.rs3.hu/uploads/trereme.jpg
Címkék:
vitorlás, hajó fajtái, hajók, típusai, hajó, sorhajó, victory, man o'war, achille, fregatt, pandora, bounty, tall ship, teljes vitorlázatú, hajó, bark, barkantin, brigg, brigantin, topsail, szkúner, klasszikus, ketch, kutter, szlup, lugger, dzsunka, felucca,