Abrift – a hajó oldalra csúszása, sodródása
Abwint – a vitorla mögött felkavarodó szélben légörvények keletkeznek
Achter irányba – Hátrafelé
Achterliek – a nagyvitorla hátsó éle
Achterben - hátul
Achterstag – az árboccsúcson rögzített hátsó árbocmerevítő
Aerodinamika – légerő tan
Ahoi - régi hajós üdvözlés
Alba – csigasor a baum lefeszítésére a grósz öblössége is szabályozható vele
Algagátló festék – a hajó vízvonal alatti részeit védő festék.
Alsóél – a vitorla alsó, a fedélzettel párhuzamosan futó része
Állókötélzet – drótkötélrendszer az árboc merevítésére; a stagok (hosszanti merevítők) a vantnik (oldalme
Alsóél – a vitorla alsó, a fedélzettel párhuzamosan futó része
Alsószem – a vitorla alsó sarkára szerelt szem, ringli a sarok rögzítésére
Autopilot – elektronikusan vezérelt, tájolóval és GPS-el összekötött automata kormány
Árboc – a vitorlákat és jelzőberendezéseket tartó hosszú rúd
Árboccsúcs – az árboc legmagasabb pontja
Árboctalp – az árboc alja, amit a hajógerinchez, vagy a fedélzethez rögzítenek
Árbocsudár – a részekből álló árboc legfelső darabja
Átvészelni – a vihart még kikötés előtt megélni
Back – valamivel szemben
Backbord – jobb csapás, a vitorla jobbról kapja a szelet, a hajó menetirány szerinti bal oldala
Backbord - szabály – annak a vitorlásnak van elsőbbsége, amelyik jobbról kapja a szelet
Backstag – hátsó és oldalsó árbocmerevítő
Balcsapás – a hajó a szelet a bal oldaláról kapja
Bandázsolás – a kötélvégek összefonása (babázás vagy fuxolás)
Balcsapás – a vitorla balról kapja a szelet (steuerbord)
Ballaszt – súly (vas vagy ólom) a stabilitás növelésére a tőkesúlyos hajón a hajó alján elhelyezett nehezék
Barográf – a légnyomás értékeit, változásait folyamatosan feljegyző barométer
Baum (bum) – vitorlarúd, az árbochoz csukósan rögzítve a vitorla alsó élét tartja
Baumlift – a baum vége és az árboc vége között feszülő kötél a bum felemelésére
Baumvilla - baum árboc felőli végén található U alakú villa, amely segíti a baum árbocon történő támaszkodását és forgását
Beaufort skála – 0-12 fokozatú tapasztalati szélerősség skála
Befűzés – a sottot (behúzó kötél) csigán való átvezetése
Beggelés – a grósz vagy a fock szél felé tartása,
Beksztég – Az árbocot hátrafelé és oldalra merevítő drótkötél
Belső hely – versenyben a pályajel kerülésekor a külső hajó, köteles helyet adni a belsőnek
Bika – a kötél végének a rögzítésére szolgál
Bilge – hajófenék, a hajópadló és a tőkesúly közötti tér, amelyben víz, piszok vagy olaj gyűlhet össze
Bilgepumpa – fenékvíz szivattyú
Biztonsági heveder- viharos időben a hajóst a hajóhoz rögzítő kötél
Boci – mentőcsónak, a hajó után köthető kis evezős csónak
Bolcni - csapszeg
Bócmanszék – Az árboc csúcsáig felhúzható deszka, amelyen ülni lehet
Bója – a mederfenékhez rögzített úszóképes jelzőeszköz
Bókony - hajóborda
Bríz – könnyű szél
Bugsprit – a hajóorrból kinyúló rúd (orrfa)
Cirkálás – szél ellen történő vitorlázás cikk-cakk alakban (kreuzolás)
Cleat és clam – kötélszorítók, kötélrögzítők
Clemm - kötélrögzítő
Cockpit – A hajó irányítására kialakított hely, innen kezelhető a futókötélzet, a csörlők, a műszerek, a kormány
Code-lobogó – klasszikus jelzőlobogó ábécé, nemzetközi hírközlési mód
Crew – legénység, személyzet
Cunningham szem– szerkezet a grósz első élének feszítésére
Csapás (tak) – a hajó haladási iránya, megkülönböztetünk jobb- és balcsapást
Csiga – görgős kötélvezető
Csáklya – hosszú rúd, kampóval a végén, kötlek elérésére, vízmélység mérésére
Csörlő – Kötelek húzását segítő, a tengely körül fogó dob alakú szerkezet
Dakron – műanyag vitorlavászon
Deck – a hajó felső borítása, a fedélzet
Deckbalken – fedélzeti borda
Deck láda – a cockpit ülőhely alatti tárolásra használt láda
Denevér – a nagyvitorla hátsó, ívelt éle, alakját latnival biztosítják
Dingi – Egyetlen vitorlával rendelkezik. Uszonyos kishajó
Dirk – a baum végére kötött bumtartó kötél
Dobókörte – fából vagy kötélből készült kolonc, segítségével pontosabb a dobás
Döghullám – a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás
Dörzsléc – a hajó oldalát védő szegély
Drengolás – benyomulás versenyen pl. az ellenfél és a bója közé
Dűznihatás – réshatás, a levegő felgyorsulása a nagyvitorla és az orrvitorla között
Egykezes hajó – egyszemélyes hajó
Ejtés – menetirány változtatás, a széltől lefelé (leebe szél alá) kormányozunk
Első él – a vitorlának a hajó eleje felé eső éle
Élesedés – a hajó irányának szél felé fordítása (luvba)
Eloldás – a vitorlás kikötőkötelének az eloldása
Fall – felhúzókötél (orrvitorla felhúzó: fockfall; nagyvitorla felhúzó: grossfall)
Fallstopper – felhúzó és állítókötelek kezelésében használatos karos, mozgópofás kötélfogó, mely a hagyományos kötélfogóknál, klemmeknél lényegesen nagyobb terhelést is elbírhat
Fartükör – a hajótest leghátsó, függőleges vagy ferde része
Felállítás – az árboc rögzítése az állókötélzettel
Feléledés – felluvolás, a hajó szél felé kormányzása
Felfuttatás - a hajót széllel szembe állítjuk
Felhúzni – például a vitorlát az árbocra rögzíteni. Ellentéte leengedni
Félszél – a hajóra merőlegesen fújó szél, illetve az ilyen szélben történő haladás, a hajó menetiránya és a látszólagos szélirány kb. 90 fokot zár be
Flatterolás – a vitorla lobogtatása
Flaute – szélcsend
Flieger – speciális orrvitorla, a normálvitorla felett helyezkedik el
Flokko – könnyű széljelző szalag
Fock – orrvitorla
Fockroller – orrvitorla betekerő szerkezet
Focksott – az orrvitorla behúzókötele
Fordulás – széllel szemben történő csapásváltás
Formastabilitás – a hajó stabilitása, főleg a hajótest kialakításától függ
Forstag – az árbocot előre merevítő kötél
Fox vitorlás – vitorlás típus
Freibord – szabad oldalmagasság
Frissülés – a szél erősödése
Futókötélzet – a vitorlákat kezelő kötélzet
Fux – orrkabin neve
Fuxolás – összefonás, két kötél erős és tartós összekötése
Frühstart – korai rajt versenyen
Génua – nagyméretű orrvitorla, benyúlik a grósz mögé
Gleitolás – siklás, az erős szélben a könnyű hajók a vízből szinte kiemelkedve siklanak
Gross – a vitorlarúd mögötti nagy vitorla
Grószsot – a nagyvitorla behúzó kötele
Habléc – a hajók orrfedélzetén található vízelvezető
Hajólevél – a hajó forgalmi okmánya
Hajótest – létezik nyitott típusú (jolle) és zárt típusú (tőkesúlyos)
Hajózási szabályzat – vízi KRESZ
Hajózóút – korlátozott vizeken a hajók közlekedésére kijelölt csatorna
Halfej – a grósz műanyaggal vagy alumíniummal megerősített felső sarka
Halzolás – perdülés; hátszélben történő csapásváltás
Havária – vízi baleset
Háromnegyed szél – a menetirány és a látszólagos szél által bezárt szög nagyobb mint 90 fok
Hátsó él – a vitorla hátsó, a hajó farához közelebbi éle
Hátszél – a hajót hátulról érő szél és az ebben való haladás
Hátszélszakasz – versenyen a következő bóját hátszélben lehet megközelíteni
Horgony – a hajó vízfenékhez rögzítéséhez szolgáló vasszerkezet (vasmacska)
Iránylat – navigációs alapfogalom. Egy tárgy iránya a hajóról nézve, vagy két tárgy egymáshoz viszonyított irányszöge
Iránytartás – a hajó azon képessége, hogy egyenesen haladjon
Izobárok – az időjárás térképeken az azonos légnyomású pontokat összekötő vonalak
Jacht – nagy, tőkesúlyos hajó
Jelzőbólya – a hajókról vízre dobható bója, helyszín megjelölésére
Jelzőrakéta – színes jelző a veszély jelzésére
Jib (dzsib) – erősszeles, kisméretű orrvitorla
Jobbcsapás – a vitorla jobbról kapja a szelet
Jolle – uszonyos, tőkesúly nélküli vitorlás hajó
Jumpstag – magas árbocok árboccsúcs merevítője
Kajüt – a hajó belső része, lakótér
Kalóz – háromszemélyes jolle
Karabiner – rugós csat, szerelvények összeerősítésére szolgál
Kat – egyárbocos, egyvitorlás hajó
Katamarán – kéttestű hajó
Kiel – tőkesúly
Kieler – tőkesúlyos vitorlás hajó
Kielwasser – farvíz
Kikötőkötél – erős kötél a hajó parthoz történő rögzítéséhez
Kimm – sarkos építésű hajóknál a fenék, és az oldal síkjának találkozása
Kimmkieler – két szimmetrikusan elhelyezett, alacsonyabb tőkesúllyal rendelkező hajó
Kitisztázás – az összegubancolódott kötél kibogozása
Kiülés – az erős szélben megdőlő vitorlást, a szél felőli oldalra való kiüléssel stabilizáljuk
Kishamis – a legrégebbi balatoni vitorlás
Klemm – rugós, mozgópofás kötélfogó
Kocsi – hajótestre, rudazatra szerelt sínen mozgatható szerkezet
Kompasz – iránytű, tájoló
Kötélvezető – gyűrű, fül vagy hasonló veret, amely a kötelet a kívánt irányba vezeti
Kreuzolás – negyedszélben haladás, cirkálás
Laterál felület – a hajótest víz alatti részének oldalnézeti vetülete
Latni – a vitorlamerevítő léc
Lazy Jack (lézidzsek) – a nagyvitorla bumra szerelt zippzáros takaróponyva
Látszólagos szél – a menetszél és a valóságos szél eredője, ezt érezzük a haladó hajóban
Lee-oldal – a szél alatti oldal
Leesés – irányváltoztatás a széllel ellenkező irányba
Leegierig – a kormányozatlan hajó szél alá fordulási hajlama
Lenzventil – a hajóban felgyülemlett vizet az áramlástan alapján távolítják el
Légszekrény – kishajókba épített kamra, amik boruláskor nem engedik a hajót elsüllyedni
Lék – lyuk a hajótesten
Lobogtatás – a vitorlák kiengedése, a hajó lassítása vagy a hajó egyensúlyba állítása céljából
Log – a hajó sebességét mérő műszer
Luvolás – irányváltoztatás a szél felé
Luvoldal – szélfelőli oldal
Luvgierig – a kormányozatlan hajó szélbe fordulási hajlama
Lümmel – az árbocot és a bumot összekötő szerkezet
Magasvitorla – háromszög alakú vitorla
Mannschaft (mancsaft) – legénység
Mancsaftolni – a kormányzás kivételével a többi hajós feladat elvégzése a fedélzeten
Manőver – a hajónak megfelelő irányt, megfelelő helyzetet kereső mozgása
Manőverező képesség – a hajó kormányozhatósága, fordulékonysága
Manőverslukk – erős szeles kikötés után a kapitány és a legénység által fogyasztott alkoholtartalmú ital
Marás – a Balaton déli partján, a víz alatt húzódó keskeny, sekély zóna
Megfeneklés – sekély vízben történő fennakadás
Mentőmellény – nagy felhajtóerővel rendelkező mellény, amely a bajbajutottat a víz felszínén tartja
Mentősziget – vízen úszó, felfújódó, többszemélyes mentőeszköz
Merülés – a hajó vízvonala és a legalsó pontja közötti távolság
Mozgókötél – a vitorlák kezelésére használt kötél
Munkapad – sín, melyre a nagyvitorla alsó behúzó csigát szerelik
Navigáció – a hajó helyzetének és irányának kiszámítása
Negatív csapás – cirkálásnál a céltól távolodó, de magasságot gyűjtő szakasz
Niederholer – a spinnakker bumot lefeszítő kötél
Nut – horony, vájat
Nyitás – a vitorla hátsó élének a has előrébb engedésével történő nyitása, kifordítása
Oldalcsúszás – a haladási irányra merőleges sodródás
Oldaldőlés – a hajó oldalirányú eltérése a függőlegestől
Oldalmagasság – a vízvonal és a fedélzet közötti függőleges távolság
One design – egységes tervezési előírásnak megfelelően épített hajók
Osztályjelzés – a hajó típusának jelzése a nagyvitorlán
Óvózászló – piros zászló, mellyel a versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó és a zsűri számára az óvás tényét
Öböl – beugró partszakasz
Özni – kötélvezető karika
Pakni – palánkokat összekötő falemez
Palánk – a hajóbordákra erősített lécek, ezek alkotják a hajótestet
Parti szél – szél, amely a szárazföld irányából fúj; ellentéte a vízi szél
Palstek – csathurok, a leggyakoribb vitorláscsomó
Patkó (schotring) – patkó alakú szerkezet, amely a bumot öleli körül
Pádli – egytollú, rövid evező
Pályaverseny – bójákkal körülhatárolt három vagy több szög alakú terület
Peilung –terelőbója a versenyen
Persenning – vitorlavédő huzat
Pillangóvitorla – a spinnaker magyar neve
Pillangózás – hátszélben való vitorlázás oly módon, hogy a nagyvitorla és az orrvitorla egymással ellentétes oldalon feszülnek
Pozíció lámpa – napnyugtától napkeltéig menetben használandó jelzőlámpa
Pozitív csapás – cirkálásnál a célhoz közelebb vivő szakasz
Pöff – hirtelen széllökés
Préselés – élesen szél iránya felé való vitorlázás
Profilstag – a vorstagra felhúzott speciális szerelvény, előnyös légáramlást biztosít
Puffer – fender, ütközőpárna, hogy ne ütődjön a hajó a stéghez
Pumpálás – a kormány jobbra és balra mozgatásával hajtani a hajót
Pütting – jollén a vantni rögzítő neve
Q forduló – szamárforduló. Erős szélben veszélyes halzolni, ezért Q alakban fordulunk meg, a hajó orrával a szél felé
Raum – a háromnegyedszél a félszél és a hátszél közötti szakasz, ekkor a leggyorsabb a hajó
Raumolás – háromnegyed szélben való vitorlázás
Reffelés – a vitorlafelület csökkentése az oldaldőlés megszüntetésére
Reffzsinór – a reffelt vitorlák nem aktív részének lekötésére szolgál
Rék – az árboc hátradőlésének mértéke
Répa – a vitorla nem kívánt egyszeri megcsavarodása felhúzás közben
Rigg – a rudazat és az árbocmerevítők együttes neve
Rudazat – a vitorlákat tartó árboc és baum együttes megnevezése
Saling (száling) – árbocmerevítő keresztrúd
Schandeck – a fedélzet és az oldalfal találkozásánál használt perem
Schooner (szkúner) – kétárbocos vitorlás a hátsó árboc a magasabb
Schott (sott) – vitorlabehúzó kötél
Schwert (svert) – jolle leengedhető uszonya, oldalra sodródás ellen
Sekli – félszem, drótvégek, kötelek összekötésére használatos csavaros szerkezet
Slup (szlup) – a legelterjedtebb egyárbocos vitorlázat, orrvitorla és nagyvitorla
Sot – behúzókötél
Sója – lejtő, melyen a hajót vízre teszik, illetve kiveszik
Spanner – feszítőszár. elsősorban a vantnik (oldalfeszítő kötél) feszítésére alkalmazzák
Spinnaker – (ballon) színes hátszélvitorla, az orrvitorlák egy bizonyos fajtája, könnyű és közepes szélhez
Spinnakerbum – a spinnaker szél felőli sarkát kitámasztó rúd
Stag – hosszanti árbocmerevítő kötél
Stagreiter – orrvitorla kapocs, kötéllovas
Standard – széljelző az árboc csúcsán (windex)
Steuerbord (stajerbord) – a hajó menetirány szerinti jobb oldala
Setagreiter – orrvitorla kapocs
Steuerboord – a hajó menetirány szerinti jobb oldala
Stég – kikötést segítő, víz fölé nyúló építmény
Stopper – billenő karos kötélfogó, kötélrögzítő
Strekkelés – az állókötélzet feszítése
Schwert (svert) – uszony, a oldalsodródást gátló hosszanti uszony
Svertszekrény – a hajótestben kialakított rész, amiben a svert található
Szaloncukor – a vitorla nem kívánt dupla megcsavarodása felhúzás közben
Száling – keresztmerevítő az árbocon
Szélbeállás – a vitorlák kilobogtatása utána hajó orrát a szél felé fordítani és úgy tartani, amíg a hajó el nem veszíti sebességét
Széljelző – oldalmerevítőkre vagy a vitorlákra erősített pamutszál vagy szalag
Takarás – a vitorla és a hajótest szélárnyékos tere
Takk – csapás (jobb, bal, pozitív, negatív)
Takli - vitorlázat
Tat – a hajó hátsó része
Tájoló – az útirány meghatározására szolgáló eszköz
Top – az árboc csúcsa
Topfény – vesztegléskor (horgonyzás) bekapcsolt körbevilágító fehér fény az árboccsúcson
Toppnant – a spinnakerrúd magassági helyzetét beállító kötél
Topsegel - csúcsvitorla
Tőkesúly – a hajó aljára erősített uszony végére szerelt nagy súly, a hajó egyensúlyban tartására
Tőkesúlyos hajó – tőkesúllyal rendelkező hajó (kieler)
Trapéz, trapézol – az árbocra rögzített speciális kötél és heveder, melynek segítségével a vitorlázó a hajóból a szél felőli oldalon kidőlve tudja a hajóját egyensúlyozni
Traveller – a kokpitban keresztben elhelyezett sín, amin a grosschot kötél csigája csúszik
Trepni – padlódeszka
Trimarán – háromtestű hajó, a középső test mindig hosszabb a két szélsőnél
Trimmelés – a vitorlázat és a rigg finomállítása
Trimmzsinór – a vitorlák élében lévő vékony állítózsinór
Túraverseny – hosszabb távú verseny
Tükör – a hajó hátsó síkja
Unterlick – a nagyvitorla alsó éle
Útjog – elsőbbség, elhaladási jog
Vantni – az árboc oldalmerevítője
Veret – különféle szerelvények a hajón, mint klemmek, sínek, rögzített csigák
Viharfock – a legkisebb méretű orrvitorla
Viharvitorla – kis felületű, erős anyagból készült vászon
Vízi szél – szél, amely a víz irányából fúj
Vontatókötél – a hajó vontatására alkalmas hosszú kötél
Vorlieck – a nagyvitorla első éle
Vorstag (forstág) – az árbocot előre merevítő drótkötél
Yacht (jacht) – nagyobb méretű (luxus) túrahajó
Yawl – kétárbocos, két orrvitorlás hajó
Forrásmunkák:
Könyv:
Roland Denk: Vitorlázás
Internet:
https://furedyacht.hu/vitorlas-szakkifejezesek/
https://tflotta.hu/vitorlazas-altalanos-tudnivalok/
https://lazyjack.hu/vitorlas-szotar/