Repülőgép (csapkodó szárny, a mai sárkányrepülő őse) makett 
  
 
  
 
  
Leonardo, különösen fiatal korában, a repülő szerkezetet a természetnek adott, merész kihívásnak tekintette. A levegő - érvelt Leonardo - a víztől eltérően összenyomható. A gép 
 
mesterséges szárnyával összenyomott levegőre az ember ugyanúgy támaszkodhat, mint hajózáskor a vízre. A gond az, hogy a szárnnyal olyan gyorsan kell csapkodni, hogy megakadályozzuk a levegő elszökését. A gyorsaság problémája dinamikai, kifejtett emberi erő kérdése
 
Ebből a tanulmányból világosan kitűnik a pilóta szerepe, és az a műveletsor, amely a szerkezet levegőben tartásához és irányításához szükséges. Leonardo azt kereste, hogy mi módon lehet a lehető legjobban felhasználni az emberi test összes mozgó, erőkifejtésre alkalmas részét. Ebben az elképzelésében a pilótát vízszintes helyzetben képzelte el.  Leonardo a madarakat utánozta. Egy esetben a repülőgépet nevezte madárnak. Leonardo egy tó fölött akarta kipróbálni a gépet, ezért a baleseti kockázat minimálisra csökkentése érdekében a gép aljára egy tömlőt tervezett.
 
 
 
                    Forrás: Domenico Laurenza - Mario Taddei - Edoardo Zanon: Da Vinci a feltaláló
 
 
 
A makett méretaránya: 1:8
 
   
    - hossza:          16 cm
  
    - szélessége:    38 cm
  
    - magassága:   18 cm
  
    - ára:              350.-euro