ÖNÉLETRAJZ
Nevem, Susányi Oszkár. 1955.06.21.-én születtem Ózdon.
Édesanyám neve: Kovács Mária (1929-2019, foglalkozása: másodkezelő. Édesapám neve: Susányi János (1920-1992) , foglalkozása: táppont kezelő elektrikus. 1973-ig
Sajónémetiben laktam. Általános iskolai tanulmányaimat Bánrévén végeztem. Mivel
érdekelt a villamosság, jelentkeztem az Ózdi Ipari Szakközép Iskolába, ahová
felvételt nyertem. 1973-ban fejeztem be villamos gép és készülékgyártó szakon.
Egyféle kihívásnak tekintve, érdekelt a katonai pálya. Jelentkeztem a Kossuth
Lajos Katonai Főiskola műszaki gépész szakára, ahol 1973 őszén megkezdtem a
tanulmányaimat. 1977-ben fejeztem be. Polgári képesítésként építőgépész
üzemmérnöki oklevelet kaptam.
Csapattisztként az Újpesti Flottillához kerültem
századparancsnok helyettesi, majd másfél év múlva századparancsnoki beosztásba. Mivel a főiskolán hajós irányú szakképzés
nem volt, beiskoláztak a Lékai János Szakközépiskola hajós hadnagyi
tanfolyamára. Ennek keretén belül részt vettem egy vonalismereti hajózáson a
Paks tolóhajó fedélzetén Dunaújvárostól Réniig (ez egy kikötőváros a Duna
deltatorkolatában, ahová már a tengerjáró hajók is kikötnek.) Ekkor már
megérintett a hajózás varázsa. Majd a tanfolyam keretén belül részt vettem egy
két hetes vitorlás tanfolyamon Siófokon. Egy kalóz típusú hajón tanultuk a
vitorlázás fortélyait. Egyre fokozódott
a vitorlás hajók utáni érdeklődésem. Egy hobbiboltban megvásároltam a legendás
trió a Santa Maria, a Pinta és a Nina építőkészletét műanyagból. Nagyon igyekeztem a festéssel utánozni a fa mintázatát, erezetét, de az eredeti fa imitálását tökéletesen nem sikerült utánozni. Majd
tudomásomra jutott, hogy a Csehszlovák Kultúra Boltjába érkezett be Santa
Maria, illetve Golden Hind fa építőkészlet. Rögtön mentem a boltba és
megvásároltam. Ez volt az első két hajó, amit fából építettem. A
történelmi vitorlás fa hajó makettek
szakszerű építéséhez szükséges ismereteket szakkönyvekből sajátítottam el.
1984-ben leszereltem a flottillától. Jelenlegi rendfokozatom tartalékos százados.
Az Építőipari Gépesítő Vállalathoz
kerültem, mint üzletkötő. Ennek keretén belül jártam Svájcban a Hilti cégnél,
továbbá az AEG-nél Németországban, majd
Angliában a Kangó cégnél. Az angliai utazásom során volt szerencsém
megtekinteni a HMS Victory sorhajót, (Nelson admirális zászlóshajóját a
trafalgári csatában) Portsmouthban, eredeti nagyságban. Ezen látogatás után végleg elköteleztem magam
a történelmi vitorlás hajó makettek készítésében.
1990-1992 között a Kovács Rt.-nél dolgoztam, mint kereskedelmi részlegvezető.
1993-ban elindítottam egy vállalkozást (Gerosz Bt.), amely eleinte rh. csigafúrók, függesztőszalagok, awab-bilincsek, pop-szegecsek, majd sasszegek
nagykereskedelmi értékesítésével foglalkozott. Az elindítása, minden időmet lekötötte. A hajó makett építése szünetelt. Mivel a sasszegek alkalmazása a technológia fejlődésével meglehetősen visszaesett, és ezáltal a kereslet is csökkent 2021.12.31.-ei hatállyal felszámoltam a cégemet.
Ezután mint egyéni vállalkozó folytatom tovább a tevékenységemet a történelmi vitorlás hajómakettek építésének a területén.
1977-től Pestszentimrén a Címer u.137/a szám alatt éltem.
1979-ben megnősültem, feleségem Gerendai Piroska Ibolya (1955). Született két lányunk, Beatrix (1982) és Tímea (1986). Jelenleg két unokám van, Ákos (2013) és Ádám (2015). Remek srácok, a stafétabot átadásának lehetősége adott.
1998-ban Gyálra költöztem, a Bocskai utca 53. szám alatt található családi
házba.
Kiskoromtól kezdve szerettem barkácsolni. Mindig azzal a játékkal szerettem játszani, amit én készítettem: daru, gokart, markoló gép, dömper. Továbbá minden nyári szünidőben különböző sátrakat készítettem a gyümölcsös kertbe: sima sátor, indián sátor, iglu, jurta.
Nagyon szerettem a falu környéki hegyekben, erdőkben barangolni. Miután tíz évesen elolvastam Mark Twain: Tom Sawyer, valamint Huckleberry Finn kalandjait, elhatároztam, hogy készítek egy tutajt és a Sajón letutajozom Miskolcig, azonban a szülői féltés (túlságosan veszélyesnek találták az elképzelésemet) megakadályozott a megvalósításában.
A lányaimnak is készítettem játszókertet: libikóka, körforgó, csúzda, sima hinta, hajóhinta, hintaágy, homokozó. A kedvenc játék a körforgó volt, alul kúpgörgős felül önbeállós csapággyal.
2000-ben kezdtem újra a
hajó makettek építését a
Bounty hajó elkészítésével. A nyíregyházi
makett versenyen kategória első helyezést értem el. Ez adott még egy nagy
lökést a hajó makettek építésére. Ezután a
HMS Victory, Nelson admirális
zászlóshajója következett. A Petőfi csarnokban rendezett makett versenyen
kategória első helyezést értem el és megkaptam a MESTERI OKLEVELET is. Ezután
már nem volt megállás. Folyamatosan építettem a hajókat.
Santa Maria 1:50 és
1:100 méretarányban,
Wappen von Hamburg,
HMS Bellona,
HMS Pandora, Soleil
Royal, Scottish Maid, RMS Titanic (a hajó makettet A Közlekedési Múzeum kölcsönkérte
a Titanic elsüllyedésének századik évfordulójára rendezett időszaki
kiállításra),
Le Camaret, Vasa, San Juan Nepomuceno (az utóbbi makettet egy
külföldi tulajdonú cég vásárolta meg, mivel nyugdíjba vonult egy holland
munkatársuk), Párkányi Péter szobrászművész megkeresésére egy kifliszerűen meghajlott hajótest árbocait és vitorlázatát (a hajót egy sellő igyekszik levontatni egy zátonyról) készítettem el, majd készítettem a művész úr részére egy kötélzettanulmányt (egy szörfdeszka szerű alapra készítettem el egy klipper típusú hajó árbocait és a kötélzetét),
Victory vitorlás yacht(ezt a három méteres makettet egy szegedi irodaház részére készítettem. Egy kis
szökőkút fölé van felfüggesztve), hajó formájú virágtartó (ezt egy
rendezvényhajó rendelte tőlem),
HMS Supply (ez a 285 cm-es hajó egy
golfpálya központi épületében van, egy a padlózatba süllyesztett akvárium fölé
felfüggesztve),
USS Constitution ,
Dragon, Flying Cloud, Samson evezős hajó (ezt a különös formájú hajót Bakos András megrendelésére készítettem, aki a
hajó eredetijével egy Ausztrál barátjával az Atlanti óceánt tervezte átevezni),
Bőgőshajó, Egész sajka, Burchio,
Chaland de Loire (az utóbbi négy hajót a Mosoni Erődmúzeum megrendelésére
készítettem),
Egész sajka, Bolgár vízkiemelő, az utóbbi működőképes (az utóbbi
két makettet az esztergomi Duna Múzeum részére készítettem). A
Novara vitorlás hajó, amely 1857-ben indulva először kerülte meg a Földet,
mint Osztrák-Magyar Monarchiabeli hajó. Ezt saját magamnak készítettem.
Elhatároztam, hogy saját célra, csak olyan hajót készítek, amelynek volt
valamilyen magyar vonatkozása. A hajón több magyar nemzetiségű tiszt
teljesített szolgálatot, illetve legénység tagjai között is voltak magyar
származásúak. Ezért örülök különösen
mikor múzeumok rendelnek meg hajókat, például a
Bőgős hajó és az Egész sajka.
Természetesen, amennyiben valamelyik múzeumnak megtetszik a
Novara megválok
tőle. Elkészítettem a
Sovereign of de Seas 17. századi
angol hadihajó makettjét, amely korának legnagyobb és legdíszesebb hajója volt.
A vitorlás hajómakettek kötélzetéhez
kézi készítésű köteleket használok. A hajómodellezés során tapasztaltam, hogy a piacon kicsi a méretválaszték hajókötelekből, a színárnyalatuk pedig nagyon eltérő. Bal sodratú kötél pedig egyáltalán nem kapható
A különböző városokban rendezett makett versenyeken túlnyomórészt első
helyezést értem el és több alkalommal megkaptam a Best of Show díjat is. Egy
szlovák versenyen a kategória első helyezése mellett kaptam egy polgármesteri
különdíjat is. Olaszországban rendezett versenyen harmadik helyezést értem el.
Talán erre vagyok a legbüszkébb. Óriási volt a konkurencia.
A hajó makettek mellett, az utóbbi időben elkezdtem
Leonardo da Vinci műszaki
elképzeléseinek elkészítését makett formájában. Ehhez az első lökést egy
műsorkészítő cég adta,(amely többek között amerikai tv csatornáknak is
dolgozik) megrendelt tőlem egy 80 cm
átmérőjű fedett harckocsit, egy Leonardóról szóló dokumentum filmhez. A
tervrajzokat a rendelkezésemre bocsátották. Aztán a kezembe került egy Leonardo
műszaki elképzeléseiről szóló könyv. A könyv alapján elkészítettem a következő
maketteket: Elforgatható híd, Sárkányrepülő, Óriás szerszámíj, Körvillám,
Fedett harckocsi, Hátultöltős ágyú, Dupla keresztíj, Sarlós harci szekér,
Kőhajító gép, Ejtőernyő, Légcsavar, Fűrészgép, Legyezőszerű gyorstüzelő ágyú,
Orgona ágyú és a Vitruvius tanulmány
három-d-ben, amely tükrözi, hogy Leonardo többek között az emberi test
felépítésével is foglalkozott (aranymetszés).
Ezenkívül készítettem még
korabeli ágyúkat is. Napóleon ágyú, Toszkán
mozsárágyú, Amerikai Ágyú, La Valette, Francia mozsárágyú, Normann katapult,
Buzogányos harci szekér, Falconet ágyú, Fedett harckocsi, Mascolo Ágyú, Mobil
mozsárágyú.
Az évek során elméleti ismereteimet is igyekeztem
gyarapítani, hajózási szakkönyvek segítségével. A honlapomra készítettem egy összefoglalót a hajózás fontosabb állomásairól, eseményeiről, kiegészítve a navigáció fejlődésének vázlatos történetével, menüpont címe:
"A hajózásról". Külön kitértem a magyarországi, valamint a balatoni hajózás fejlődésének történetére. Végül a hajós kifejezések értelmezéséből is összeállítottam egy listát.
Gyakran keresnek meg regényírók hajós szakkifejezéssel kapcsolatban, sőt már olyan kérdés is felmerült, hogy hová helyezném el a robbanóanyagot, hogy a hajó négy óra múlva süllyedjen el. A kérdés megválaszolásában nagy segítségemre volt a főiskolán robbantási órán tanultak.
Megbíztak hajó makett építésével foglalkozó újság szakmai lektorálásában.
Továbbá egy a Földközi tengerben elsüllyedt korabeli hajóról szóló
dokumentumfilm készülése során az egyes hajórészek beazonosításában, illetve
megnevezésében.
2009 októberében meghívtak az RTL Klub "Reggeli" című műsorába a Santa Maria hajó
makettemmel egyetemben. Kolumbusz
Kristófról volt szó. Riporterek: Ördög Nóra és Csonka András.
2015 májusában az ATV csatornájától meglátogatott egy stáb, a hajózás
történetéről kellett nyilatkoznom, fontos szerepet kaptak a hajó makettjeim is.
2018 júliusában a
Novum tv-től járt nálam egy stáb. A hajó makett építése, palánk hajlítás, kötélzet készítése volt a téma. A filmet átvette az
M5, Duna World, és a
Fix tv csatorna is.
2021. áprilisában szerepeltem
a Duna tv Ridikül című műsorában a
Titanic hajómakettemmel együtt. Az adás címe: "A Titanic legendája".
2021.09.17.-én a saját kérésemre meglátogatott az OMSZI Nonprofit Kft által delegált szakértői bizottság
termékminősítés céljából. A következő maketteket minősíttettem:
Novara vitorlás hajó, Leonardo - fedett harckocsi, Leonardo - körvillám makett. A bemutatott maketteket a szakértők a műfaji és funkcionális követelményeknek megfelelőnek találták, szerzői jogvédelem alá eső, nem ipari gyártás technológiával készült, egyedi jellegű, színvonalas iparművészeti kézműves terméknek (TM-A) minősítették.
2022. 04.01.-én a
Williams TV kiállításomon riportot készített velem. Mi motivált, hogy elkezdjem a hajómakettek, majd a későbbiekben Leonardo műszaki elképzeléseinek elkészítését makett formájában? A távlati terveimről is szó esett.
A
Gyáli Újságban eddig négy alkalommal jelent meg újságcikk rólam és a makettjeimről.
A versenyeken, mivel a vitorlás hajó
makettek a legdekoratívabbak, pár alkalommal adtam egy-egy rövid interjút a hajómról illetve annak
készítéséről. Mosonmagyaróváron az Echo tv hírműsorának aztán több helyi tv
adónak Tokajban és Jászberényben nyilatkoztam. Egy soproni helyi rádiónak is adtam riportot a
hajó makettezés érdekességeiről.
Tagja vagyok a TIT Hajózástörténeti Modellező
és Hagyományőrző Egyesületének. Engem, vagy az egyesületet gyakran keresik meg
áruházak, hajó makett kiállítások lebonyolításával kapcsolatban. A
kiállításokra a hajóimat természetesen kölcsönadom az egyesületnek.
Érdekességképpen, egyik évben megkeresett egy cég, hogy az összekovácsolási
tréningjükre készítsek egy hajót,melyet elkészülte után vágjam fel hat darabra,
utána stiftekkel lássam el, hogy könnyen összeillethető legyen. A tréningen
aztán a résztvevők állították össze a hajót.
Exportáltam hajó maketthez kézi
készítésű hajókötelet az Amerikai Egyesült Államokba, és Angliába.
A jövőre vonatkozó terveim: szeretném elkészíteni nagyapám (Kovács Zsigmond 1897-1969) tehenek vontatta szekerét (országos jármű a hivatalos neve), mintegy ezzel állítva emléket személyének. Majd a Gábor Áron rézágyúja szerepel még a listámon. Azonkívül még szeretnék készíteni egy 19. századi postakocsit, valamint egy 17. századi királyi hintót, és, hogy a hajózásnál maradjunk, felmerült bennem a gondolat, hogy készítek egy bemutató sorozatot a hajózás fejlődéséről, egészen a kezdetektől, mikor az ősember meglovagolta az úszó fa törzset, aztán tőbb törzset összekötözve a tutajtól kezdve, a guffa, a kenu, a kajak, nádhajó, gálya, viking hajó, nef, kogge, hulk, karakk, karavella, fleute, galleon, sorhajó, hajótipusok kialakulásától, egészen a klipperek megjelenéséig. Ezek megépítését 40-60 évre saccolom. Egy biztos, hogy a hátralévő életemben sem fogok unatkozni.
A hajó makettezés = precizitás + kézügyesség + esztétika + kreativitás + történelem + kikapcsolódás + szórakozás + barátok + művészet + türelem + némi tehetség + elhivatottság. Ezt jelenti számomra a hajómakettek építése. Amennyiben mind ez megvan, még egy kis spiritusz + akaraterő + rengeteg idő, és elkészülhet egy hajómakett.
Készítettem diafilmet az elkészült
makettjeimről a You Toub csatornára is: Susányi Oszkár https://www.youtube.com/results?search_query=sus%C3%A1nyi+oszk%C3%A1r
https://www.youtube.com/c/Oszk%C3%A1rSus%C3%A1nyi55
Elérhetőségeim:
e-mail: fahajomodell@gmail.com
Mobil: 06-30-096-5950
Gyál 2023.08.20.
Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester
Címkék:
hajómodell, hajó, makett, hajómakett, vitorlás, victory, pandora, soleil royal, bellona, san juan nepomuceno, santa maria, pinta, nina, golden hind, burcio, chaland de loire, bőgős hajó, egész csajka, flying cloud, titanic, novara, supply, sovereign of the seas, beagle, kolumbusz, kristóf, leonardo, da vinci, oszkár, susányi, nelson admirális, trafalgári csata, iparművész, kézműves termék, helyi értéktár, gyál, omszi, sárkányrepülő, fedett harckocsi, ejtőernyő, vitruvius tanulmány, ágyú, gerosz bt.